مسجد جامعی: وزیر ارشاد به دنبال دیپلماسی فرهنگی است

ایران > دولت– ممتازنیوز:
رییس شورای شهر تهران و وزیراسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید علی جنتی به دنبال دیپلماسی فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، احمد مسجد جامعی در گفت‌وگو با هفته نامه آسمان در پاسخ به سوالی دربارهٔ توجه به بخش فرهنگ در مناسبات بین‌المللی دولت یازدهم گفت: از مواردی که آقای جنتی به آن می‌پردازد و از نقاط قوت مدیریت وی به شمار می‌رود، بحث دیپلماسی فرهنگی است.

وی با یادآوری تجربه جنتی در قامت معاونت بین‌الملل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دوران سفارت وی در کویت اظهار داشت: هدف از ماده ۱۱۳ برنامه چهارم توسعه کشور تحت عنوان دیپلماسی فرهنگی، گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها بوده است.

رییس شورای شهر تهران افزود: شنیده‌ام گروهی از هنرمندان ایرانی و آمریکایی که ۵۰ سال پیش برنامه‌ای در ایران اجرا کرده بودند، قرار است دوباره به ایران دعوت شوند که این نمونه‌ای ساده از دیپلماسی فرهنگی است؛ در سفرهایی که در دولت اصلاحات رییس‌جمهوری به دیگر کشورها داشت، دیدار گروه‌های فرهنگی دو کشور یکی از برنامه‌های ثابت بود.

مسجد جامعی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی در سطح عالی نوعی برنامه‌ریزی برای حضور در مدیریت فرهنگ جهانی است، گفت: برای حضور در این عرصه نیز باید ابتدا بتوانیم در اتفاقهای فرهنگی حضور خوبی داشته باشیم. آرسیکا، آیسیکو و کنفرانس کشورهای اسلامی از این نمونه‌هاست و ایران می‌تواند در آنها حضوری پررنگ داشته باشد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در مجامعی مانند آرسیکا، آیسیکو و کنفرانس کشورهای اسلامی تنها حق عضویت می‌پردازد و به جایگاه مدیریت نرسیده است؛ بنابراین از نظرگاه بلندمدت در حوزه مدیرت فرهنگ در جهان باید نقش‌آفرین باشیم که برای این نقش‌آفرینی توان لازم را نیز داریم.

وی در این ارتباط به هنرمندان و نویسندگان مختلف در حوزه‌های تجسمی، سینما، موسیقی، ادبیات، داستان و رمان اشاره کرد که توانایی‌های فراوانی برای ارائه به جهان برخوردار می باشند اما از نظر او سبب عدم حضور جهانی ایران را «انزوای خودخواسته» است.

مسجد جامعی اظهار داشت: در فضای کنونی موضوع دیپلماسی فرهنگی می‌تواند مورد توجه جدی قرار بگیرد که امروزه این امر برای ما یک الزام است؛ امیدواریم حوزه فرهنگی بتواند با توجه به دیپلماسی قوی که به تازگی در حوزه سیاست ایجاد شده است، موضوع دیپلماسی فرهنگی را نیز به خوبی پیش برد و در این راه از ظرفیت‌های تمدنی و توان هنرمندان استفاده کند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.