مسکن ویژه را چگونه بخریم؟

فرید قدیری

«زمان» اعلام‌ رسمی همه ابعاد ریالی و فنی مسکن‌ویژه مشخص شد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دولت بعد از فارغ‌شدن از نشست سران جنبش عدم‌تعهد – بعد از تعطیلات پیش‌رو- جزئیات نحوه ثبت‌نام از متقاضیان مسکن‌ویژه و همچنین قیمت فروش این واحدها را اعلام خواهد کرد.
پیش‌تر سایت اطلاع‌رسانی دولت، «سه‌شنبه گذشته» را به عنوان زمان «اعلام جزئیات مسکن‌ویژه از زبان وزیر راه‌وشهرسازی» تعیین کرده بود، اما دو روز بعد از روز موعود، در آخرین نشست کمیته سیاست‌گذاری مسکن‌ویژه، مقرر شد «نگفته‌های دولت درباره مسکن‌ویژه» بعد از مراسم جنبش عدم‌تعهد، تشریح و اطلاع‌رسانی شود.
سه ماه از ساخت‌وسازهای طرح مسکن‌ویژه در تهران می‌گذرد، طوری که عملیات احداث ۴ هزار واحدمسکونی مشمول این طرح در تهرانسر از مرز ۱۰درصد پیشرفت‌فیزیکی عبور کرده و پی‌ریزی همه واحدها رو به اتمام است. در این فاصله عوامل مسکن‌ویژه بدون آنکه درباره کم‌وکیف واحدها اظهارنظر کنند، توان اجرایی خود را برای تامین زمین، انتخاب پیمانکار، تامین مالی، محاسبه قیمت تمام‌شده و تدوین دستورالعمل ثبت‌نام از متقاضیان گذاشتند.
در حال حاضر فقط دو ویژگی مسکن‌ویژه مشخص شده که یکی اختصاص زمین دولتی برای ساخت این واحدها و دیگری تصمیم دولت به دریافت بخش قابل‌توجهی از قیمت این واحدها در قالب اقساط درازمدت است.
هدف دولت در استفاده از زمین‌های دولتی در این طرح، ایجاد شرایط برای تعدیل قیمت مسکن‌ویژه از یکسو و از همه مهم‌تر امکان تقسیط پرداخت پول خرید واحدها از سوی‌دیگر است. هم‌اکنون در ساخت‌وسازهای معمولی به دلیل صرف هزینه هنگفت بابت خرید زمین، عملا امکان پرداخت مدت‌دار برای خریداران وجود ندارد، اما در مسکن‌ویژه، قیمت زمین دولت با نرخ کارشناسی‌روز محاسبه و در اقساط چندساله از متقاضیان دریافت خواهد شد. قرار است غیر از تهرانسر در چند نقطه دیگر تهران که دولت در آنجا زمین مسکونی دارد نیز مسکن‌ویژه ساخته شود که البته فعلا فقط پروژه تهرانسر عملیاتی شده و سایر نقاط در دست پیگیری قرار دارد.
برای نحوه واگذاری مسکن‌ویژه هنوز اطلاعیه‌رسمی صادر نشده و ابعاد این موضوع نیز در هفته آینده مشخص می‌شود، اما یک شرط که شاخص اصلی در انتخاب و واجدشرایط‌ شدن متقاضیان است، تعیین شده و آن «سبز بودن فرم جیم یا به عبارتی فاقد مسکن بودن افرادی است که می‌خواهند صاحب این واحدها شوند».
درباره «قیمت» به عنوان جذاب‌ترین قسمت از طرح «مسکن‌ ویژه»، بحث‌ها و اظهارنظرهای غیررسمی زیادی وجود دارد و حتی گفته می‌شود هنوز رقم دقیق قیمت مسکن‌ویژه در کمیته سیاست‌گذاری تعیین نهایی نشده است.
اما با توجه به تاکید دولت بر تفاوت حداقل ۱۰درصدی بین قیمت مسکن‌ویژه و قیمت واحدهای نوساز، می‌توان دامنه‌ای برای قیمت واحدهای این طرح متصور شد.
متری ۸/۱ میلیون؟
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با مراجعه به سایت «اعلام قیمت مرجع برای معاملات مسکن» که وزارت راه‌وشهرسازی آن را برای راهنمایی خریداران مسکن در تهران راه‌اندازی کرده است، می‌توان قیمت روز آپارتمان‌های نوساز در محله تهرانسر را شناسایی کرد.
در این سایت قیمت هر مترمربع واحدمسکونی نوساز در تهرانسر دو میلیون و ۲۰ هزار تومان تعیین شده است به این معنی که نرخ‌های بالاتر از این عدد حبابی و کاذب هستند و نرخ‌‌های پایین‌تر، کاملا استثنایی و باصرفه برای خرید آنی محسوب می‌شوند.
در این صورت با احتساب «نرخ مرجع»، قیمت واگذاری مسکن‌ویژه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (۱۰ درصد ارزان‌تر) برآورد می‌شود که البته بیش از نیمی از این رقم، قیمت زمین خواهد بود که به احتمال خیلی زیاد به صورت اقساط بلندمدت از متقاضیان واجدشرایط دریافت خواهد شد.
با فرض اینکه متراژ واحدهای مسکونی‌ویژه ۸۰ مترمربع باشد، قیمت کل این واحدها از روی محاسبات سامانه نرخ مرجع، حدود ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود که یک‌سوم آن که هزینه ساخت است به صورت نقد از متقاضیان گرفته می‌شود و مابقی که قیمت‌زمین است در قالب اقساط ۱۰ ساله دریافت خواهد شد.
متقاضیان مسکن‌ویژه بعد از آنکه وزارت راه‌وشهرسازی جزئیات این طرح را به صورت رسمی اعلام کرد و زمان ثبت‌نام نیز مشخص شد، می‌توانند در سامانه اینترنتی این طرح ثبت‌نام کنند.
بعد از اعلام نتایج پالایش متقاضیان نیز واجدین شرایط چند روز مهلت خواهند داشت تا پیش‌پرداخت تعیین شده را پرداخت کنند.
مبلغ پیش‌پرداخت مسکن‌ویژه هفته آینده در همان اطلاعیه رسمی دولت اعلام خواهد شد، اما آنچه که به طور قطع در تعیین مبلغ پیش‌پرداخت لحاظ می‌شود، درشت‌تر بودن رقم آن در مقایسه با رقم پیش‌پرداخت مسکن‌مهر شهر جدید پردیس است.
برای مسکن‌مهر پردیس که ماه گذشته ثبت‌نام آن شروع شد و استقبال زیادی نیز از طرف اجاره‌نشین‌های ساکن تهران برای خرید این واحد‌ها به عمل آمد، مبلغ پیش‌پرداخت ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود بنابراین برای مسکن‌ویژه تهران، پیش‌پرداخت از این رقم بیشتر است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.