مسکن اجتماعی نیازمند ردیف اعتباری است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

پیشنهادات ارائه شده از سوی بنیاد مسکن برای اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی نیازمند اعتبار است

جواد حق شناس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه بازنگری مهمی درطرح جامع مسکن رخ داده است ،افزود: این بازنگری در بخش مسکن کم درآمدها، بوده و گروهی از مشاوران از طرف وزارت راه وشهرسازی  در حال تهیه این طرح است.

وی درادامه افزود: بنیاد مسکن نیز درهمین راستا با کمک گرفتن از مشاوران  و مطالعه بر روی طرح جامع  مسکن اجتماعی پیشنهاداتی برای پیشرفت هر چه بیشتر این طرح ارائه کرده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن درادامه تصریح کرد: پیشنهادات ارائه شده از سوی بنیاد مسکن برای اجرایی شدنش نیازمند اعتبار است.

وی در ادامه افزود: این پیشنهادات باید تبدیل به ردیف اعتباری شود و به دلیل آنکه برنامه سال ۹۳ مصوب گریده هنوز اتفاق نیافتاده است.  

براساس این گزارش مسکن‌اجتماعی با متوسط متراژ ۵۰‌مترمربع و به‌صورت اجاره‌ای ساخته می‌شود و هزینه تهیه آن برای کم‌درآمدها حدود ۴۰ درصد درآمد آنها خواهد بود.  

این در حالی است که برنامه وزارت راه‌وشهرسازی برای ایجاد «بازار رهن» بابت تامین «وام ساخت در طرح مسکن‌اجتماعی» و «وام خرید در طرح مسکن‌حمایتی» به چالش خورده است. بانک‌ مرکزی دو اشکال به این برنامه (راه‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن) وارد کرده‌است‌ و نرخ‌سود ۲۵ درصدی رایج در بانک‌ها و احتمال استقراض آنها برای پرداخت ‌وام را نگران‌کننده می‌داند.

براساس این گزارش در طرح مسکن اجتماعی نیازی نیست که اشخاص واقع در دهک‌های پایین از مسکن ملکی برخوردار شوند؛ بلکه باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که این اشخاص بتوانند با حداکثر ۴۰ درصد میزان درآمد ماهانه خود از مسکن اجتماعی به صورت اجاره‌ای برخوردار شوند. رییس سازمان ملی زمین و مسکن در توضیح این موضوع گفت: با توجه به نیازهای فراوان مالی گروه هدف مسکن اجتماعی ممکن است این اشخاص در هر زمانی اقدام به فروش واحدهای مسکونی اجتماعی ملکی کنند و مجددا به بازار تقاضای مسکن بازگردند، اما با واگذاری مسکن اجتماعی اجاره‌ای به آنها می‌توان از این امر اجتناب کرد.

 انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.