مسکن زلزله‌زدگان زهان به زودی تحویل داده خواهد شد /وام ۳میلیونی بلاعوض در راه است

۳۰م دیماه ،

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در روند امداد رسانی و بازسازی مناطق زلزله زده زهان هیچ وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد، گفت: تسهیلات ۱۶ میلیون تومان وام ثابت و ۳ میلیون تومان وام بلاعوض در اختیار زلزله زدگان قرار خواهد گرفت.

قهرمان رشید استاندار خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده زهان در خصوص نحوه روند بازسازی این مناطق به خبرنگار سیاسی اعزامی باشگاه خبرنگاران گفت: به حمدالله روند بازسازی مناطق زده زده زهان خوب بوده و به مراتب دفعات پیشین که بازدید داشته‌ام بسیار خوب است.
    
وی افزود: در مجموع ۴۶ روستای استان در اثر زلزله اخیر آسیب دید که از این میزان ۱۷۴ واحد مسکن مسکونی روستا به طور صددرصد آسیب دیده است.

وی افزود: البته مجموع واحدهای مسکونی که تخریب ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصدی داشته‌اند نزدیک به ۲ هزار واحد بوده است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ای که بلافاصله بعد از زلزله در دستور کار قرار گرفت احداث جاده اوجان به حسین آباد بود که بریای احداث این جاده با ۱۸ کیلومتر طول اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون ۷۳ فقره کانکس به منطقه ارسال شده و ۱۲ کانکس نیز امروز (پنج شنبه) به منطقه اعزام شد و مابقی مسکن‌هایی که به صورت صددرصد تخریب شده‌اند به زودی دارای کانکس خواهند شد.

رشید افزود: اولویت تحویل کانکس با معلولین و اشخاص تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پیشرفت روند بازسازی منطقه بستگی به مشارکت مردم دارد خاطر نشان کرد: این قول را به مردم می‌دهیم که هیچ گونه وقفه‌ای در ادامه بازسازی مناطق آسیب دیده زهان پیش نیاید.

وی در ادامه به مسئله سوخت اشاره کرد و گفت: تا به امروز سوخت به صورت رایگان در اختیار زلزله زدگان قرار داده شده به صورتی که برق و علوفه از جمله مثال‌های این مهم می باشند.

وی تصریح کرد: تاکنون بنیاد مسکن با ۱/۳ امکانات خود وارد عرصه بازسازی شده و در صورت نیاز از تمام توان خود استفاده خواهد کرد.

رشید به بحث تسهیلات پرداخت شده و یا در دست پرداخت اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه دولت ۱۲/۵ میلیارد تومان تسهیلات ثابت و هم چنین ۲ میلیون تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده بود که با پیشنهاد استان میزان تسهیلات ثابت به ۱۶ میلیون و میزان تسهیلات بلاعوض نیز به ۳ میلیون تومان افزایش یافته و ان شالله به زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا در بودجه سال آینده ردیف ویژه‌ای برای بازسازی مناطق زلزله زده در نظر گرفته خواهد شد یا خیر گفت: قطعا سازمان مدیریت بحران این مسئله را پیگیری و ردیف ویژه‌ای را در بودجه سال آینده به این مسئله اختصاص خواهد داده شد.

رشید در خصوص برخی احتمالات مبنی بر این که در صورت تحویل کانکس از ساخت مسکن دائمی صرف نظر خواهد شد گفت: این موضوعات صرفا مباحث تحیلی بوده و صحت ندارد بلکه تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا ساخت مسکن را به صورت جدی پیگیری کنیم که البته این موضوع در حال پیگیری است.

وی هم چنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که زمان تحویل مسکن به زلزله‌زدگان که خواهد بود گفت: وعده زمان مشخصی را نمی‌دهد ولی مطمئن باشید در اسرع وقت مسکن ساخته شده به زلزله زدگان زوهان تحویل داده خواهد شد.

گفتنی است؛ قهرمان رشید استاندار خراسان جنوبی ظهر امروز پنج شنبه ۵ بهمن ماه از مناطق زلزله زده این استان بازدید کرد که فرماندار ، رئیس بنیاد مسکن استان و هم چنین رئیس جمعیت هلال احمر استان و برخی مدیران کل استان وی را همراهی می‌کردند.

قهرمان رشید در بازدید خود از روستای شاج به تنها دختر باقی‌مانده خانواده‌ای که در اثر زلزله جان خود را از دست داده بودند مبلغ ۳ میلیون تومان وجه نقد و یک قطعه سکه تمام بهار آزادی اهدا کرد.

وی هم چنین مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به همسر تنها فوت شده روستای بن‌خونیک اهدا کرد.

لازم به ذکر است؛ زلزله‌ای به قدرت ۵/۶ در مقیاس ریشتر راس ساعت ۸و ۳۰ صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه سال جاری بخش زهان و روستاهای تابعه این شهرستان در استان خراسان جنوبی را لرزاند که بر اثر آن ۵ نفر از اعضای یک خانواده و یک خانم دیگر جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/پ۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.