مشکلات حل نشود نشر مذهبی به زودی تعطیل می‌شود

سیدمحمدحسین محمودی، مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی سراسر کشور که چندی پیش نامه‌ای اعتراض‌آمیز درباره گرانی کاغذ منتشر و مسئولان را به حل این مشکل فراخوانده بود به خبرنگار مهر گفت: وقتی مسائل مهم عرصه نشر از جمله قیمت کاغذ از سوی مسئولان مربوطه به ویژه در معاونت فرهنگی پیگیری جدی نمی‌شود، نباید انتظار داشت که مشکلات برطرف شود.

وی ادامه داد: چندی پیش گفته شد که بودجه‌ای برای حمایت از نشر مذهبی در استان قم تخصیص یافته است، ولی باید گفت با این حجم وسیع کار و ۱۸۰۰ ناشری که در حوزه قرآن و عترت مشغول فعالیت هستند این رقم حمایت‌ها مشکلات را به طور کامل برطرف نمی‌کند.

مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی درباره میزان حضور ناشران مذهبی در نمایشگاه قرآن که به نظر می‌رسد نسبت به دوره‌های قبل کاهش داشته است، توضیح داد: طبق آیین‌نامه شرکت در نمایشگاه قرآن تنها ناشرانی می‌توانند غرفه داشته باشند که در سه سال اخیر ۴۵ عنوان کتاب چاپ کرده باشند که ۲۰ عنوان آن چاپ اولی باشد. یا این حساب می‌بینیم که تنها ۱۴۰ ناشر شامل حال این شرایط بوده‌اند.

محمودی افزود: از این تعداد ۱۴۰ ناشر هم بیش از ۸۰ درصد آنها دولتی هستند و این بدین معناست که بخش خصوصی نشر مذهبی با مشکل فراوان روبه است و توان انتشار کتاب را ندارد. می‌بینیم که طرح حذف یارانه کاغذ و ارائه سوبسیدها به مصرف‌کننده با شکست رو به رو شده است و در حال حاضر هم افزایش قیمت کاغذ ناشران را با مشکل رو به رو کرده است.

این فعال امور نشر مذهبی با طرح این سوال که یارانه خرید کتاب به راستی به دست چه کسانی می‌رسد؟ تشریح کرد: قرار بود این یارانه در قالب بن و کارت خرید کتاب به دست مردم کتابخوان برسد، ولی می‌بینیم این بن‌ها و کارت‌ها در اختیار کسانی قرار گرفته است که از آن برای خرید کتاب استفاده نمی‌کنند و بعضا آنها را به فروش می‌رسانند.

وی اضافه کرد: مردم کتابخوان همچنان برای خرید کتاب پول پرداخت می‌کنند و نه مشکل صنعت نشر حل شد و نه مصرف‌کننده. از سوی دیگر میزان واردات کاغذ هم متناسب با نیاز صنعت نشر کشور نیست و باید برای این مشکلات فکر اساسی شود و اگر با همین وضع پیش برویم نشر مذهبی به زودی از بین می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی در پاسخ به اینکه مشکلات عرصه نشر دامنگیر همه عرصه‌هاست و چرا بخش مذهبی و غیرمذهبی را از هم جدا می کنید؟ عنوان کرد: در بخش‌های دیگر از جمله کتاب‌های آموزشی نیاز جامعه مخاطب باعث می‌شود هرطور شده کتاب‌های مورد نظر را خریداری کنند و یا در بخش‌های دیگر هم مخاطب به نوعی خود را با شرایط تطبیق می‌دهد؛ گرچه این بدین معنا نیست که مشکلات فعلی همه بخش‌های نشر و مساله کتاب و کتابخوانی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

محمودی تاکید کرد: و اما در بخش نشر مذهبی ما با مخاطب عام سر و کار داریم که از لحاظ اقتصادی هم عمدتا متوسط رو به پایین هستند. کتاب‌های مقدس در همه کشورها مورد حمایت قرار می‌گیرند، ولی در کشور ما این حمایت کافی نیست.

وی همچنین به مساله بلاتکلیفی معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان اشاره کرده و گفت: بخش‌های مختلف نشر همچنان مالیات پرداخت می‌کنند و بعضا به بهانه‌های مختلف بیش از اندازه نیز مجبور به پرداخت مالیات می‌شوند و معلوم نیست سرانجام معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان چه شد؟

مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی در پایان تاکید کرد: ما بخش‌های مختلف چاپخانه، صحافی و لیتوگرافی را داریم که به دلیل همین مشکلات تعطیل می‌شوند؛ در حالی که تعداد قابل توجهی کارگر در آنها شاغل بوده‌اند که اکثر این شاغلان سرپرست خانوار هم بوده‌اند. وعده‌های مختلفی که داده می‌شود اگر با سرعت محقق نشود این مشکلات عرصه نشر را به تعطیلی می‌کشاند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.