مصباحی‌مقدم مطرح کرد:کاهش ۴۰ درصدی اتکا به نفت و افزایش ۱۶درصدی درآمدهای مالیاتی

۲۳م اسفند ،

14-82.jpg

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی اتکا به درآمد نفتی در لایحه بودجه ۹۲، همچنین از افزایش شانزده درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه پیشنهادی دولت خبر داد.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: آنچه بنا بر احکام برنامه پنجم مدنظر است کاهش اتکا به درآمد ناشی از صادرات نفتی است و ما در لایحه بودجه ۹۲ شاهد کاهش درآمدهای نفتی نسبت به مصوبه سال قبل هستیم.

وی افزود: در لایحه بودجه سال ۹۲ تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تبدیل به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه شده یعنی ما ۹۰۰ هزار بشکه کاهش اتکا را در لایحه بودجه ۹۲ شاهد هستیم که به معنای کاهش اتکا بیش از ۴۰ درصدی است.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: بر اساس قانون برنامه پنجم، اتکا به نفت باید تا پایان برنامه کاهش یابد و در بودجه جاری این میزان به صفر برسد. البته در کنار این مصوبه قانونی، مقتضای واقعیت دریافتی‌های دولت ناشی از فروش نفت و دسترسی به درآمد ارزی آن مورد توجه قرار گرفته است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه پیشنهادی دولت، ۵۳ هزار میلیارد تومان برای مالیات‌ها و گمرکات در نظر گرفته شده، تصریح کرد: بخش درآمدهای مالیاتی نیاز به بررسی دارد و ما در کمیسیون برنامه و بودجه در حال رسیدگی به آن هستیم.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه افزایش درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۹۲ را نسبت به مصوبه سال ۹۱، شانزده درصد افزایش داشته، دربارهٔ اینکه آیا این افزایش جبران کاهش درآمد نفتی دولت را می‌کند، گفت: افزایش شانزده درصدی درآمد مالیاتی یک چنین جبرانی را پدید نمی‌آورد شاید قدری آن را ترمیم کند اما به سبب اینکه نرخ تورم ۳۰ درصدی را در سال جاری شاهد بودیم این افزایش درآمد مالیاتی، زیر نرخ تورم است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.