مصرف بیش از اندازه سموم در محصولات کشاورزی، سرطان به همراه دارد

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو گفت: باقیمانده آلاینده‌های سموم در محصولات کشاورزی سرطان زاست.

مصرف بیش از اندازه سموم در محصولات کشاورزی، سرطان به همراه دارد

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) اکبر عبدالهی اصل،  با توجه به اواخر فصل بهار و آغاز فصل تابستان که محصولات کشاورزی زیادی که وارد بازار میوه و تره بار می‌شود، گفت: کشاورزان زحمتکش باید دقت کنند که در کِشت محصولات از سموم در حد اندازه استفاده کنند چرا که استفاده بی ضابطه از سموم عوارض ناگواری دارد و حتی سرطان زا است.

وی عنوان کرد: گزارش‌های مختلفی از باقیمانده آلاینده‌های محیطی و سموم در سیفی جات، سبزیجات و میوه‌ها به سازمان غذا و دارو می‌رسد که متاسفانه در وضعیت باغبانی و کشت، استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم موجب ازدیاد میزان آلاینده‌ها در این محیط‌ها است.

«عبدالهی اصل» اظهار داشت: باقیمانده این سموم عوارض بسیار ناگواری بر سلامت انسان دارد و باعث سرطان می‌شود، علی رغم تشدید کنترل مسایل بهداشتی در سطح عرضه قطعا استفاده از روش‌های  غیر شیمیایی برای مبارزه با آفات نباتی به خصوص سیفی جات و همچنین، عدم کشاورزی در مناطق آلوده می‌تواند تضمین کننده سلامت بیشتر محصولات کشاورزی شود.

بر اساس خبر تسنیم، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در مورد سبزیجات و گیاهان گلخانه ای بیان داشت: از بدو شروع کِشت بعضی‌ها معتقدند باید از سموم استفاده کنند وگرنه آفات نباتی راندمان کِشت آنها را پایین می‌آورد اما متاسفانه بنابر گزارشات واصله برخی‌ها روزی ۲ بار محصولات خود را سم پاشی می‌کنند البته سموم مجوز دارند ولی میزان استفاده از سموم باید رعایت شود.

«عبدالهی اصل» ادامه داد: امروزه بعضی از گلخانه‌ها برای مبارزه با آفات از روش غیر شیمیایی همچون چسب‌های ضد انگل، حشرات و … برای مبارزه با آفات استفاده می‌کنند که تاثیر مخرب بر سلامت مصرف کننده ندارد.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.