مصرف غیر منطقی داروها نقش مهمی در افزایش موارد سل فعال داشته است

۲ م دیماه ،

شواهد موجود نشان می دهد که مصرف غیر منطقی ونامناسب داروها به ویژه مصرف طولانی مدت کورتون ها و داروهای سرکوب کننده ایمنی، نقش بسیار مهمی در افزایش موارد سل فعال داشته است.

احمد سراوانی استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  متاسفانه در سال های اخیر با تغییر الگوهای زندگی به ویژه از نظر رفتاری و تغییر ماهیت بیماری به ویژه بیماری های مزمن، موارد سل فعال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در افزایش اشخاص آلوده و مبتلا به سل فعال نقش دارند، اظهار داشت: این عوامل با ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن، می توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تبدیل سل نهفته به سل فعال نقش داشته باشند.

سراوانی با اشاره به تاثیر داروها در فعال شدن سل، تاکید کرد: شواهد موجود نشان می دهد که مصرف غیر منطقی و نامناسب داروها به ویژه مصرف طولانی مدت کورتون ها و داروهای سرکوب کننده ایمنی، نقش بسیار مهمی در افزایش موارد سل فعال داشته است.

وی یاد آور شد: سرطان ها نیز نقش مهمی در فعال شدن بیماری و میکروب سل داشته اند که از بین آنها می توان به سرطان خون و کانسرهای سر و گردن اشاره کرد.

سراوانی با بیان اینکه مشکلات و نارسایی های گوارشی نیز در افزایش موارد سل فعال نقش داشته اند، تصریح کرد: از جمله این مشکلات سندرم های سوء جذب مزمن، عفونت های گوارشی و گاسترکتومی یا بای پس روده است.

وی با اشاره به اینکه عفونت اچ آی وی نیز در گسترش سل فعال موثر بوده است، خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به سل فعال، مهمترین اقدام اصلاح الگوهای رفتاری و کنترل بیماری های مزمن و زمینه ای است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.