مصرف نوشیدنی های شیرین در بروز افسردگی موثر است

۲۴م دیماه ،

مصرف نوشیدنی های شیرین به ویژه از نوع رژیمی با افزایش خطر ابتلاء به افسردگی مرتبط است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه آکادمی مغز و اعصاب آمریکا محققان کارولینای شمالی با انجام مطالعات خود روی ۲۶۳ هزار و ۹۲۵ فرد ۵۰ تا ۷۱ ساله و بررسی مصرف نوشیدنی هایی شامل نوشابه، چای و قهوه ملاحظه کردند در حالیکه قهوه می تواند سبب کاهش خطر ابتلاء به افسردگی شود، نوشیدنیهای شیرین به ویژه انواع رژیمی آنها احتمال بروز افسردگی در بزرگسالان را افزایش می دهد.

براساس این گزارش محققان با یک پیگیری ۱۰ ساله و شناسایی اشخاصی که پس از این سالها دچار افسردگی شده بودند افزودند: اشخاصی که بیش از ۴ قوطی یا ۴ فنجان در روز نوشابه می نوشیدند در مقایسه با کسانیکه نوشابه مصرف نمی کردند تا ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به افسردگی قرار گرفتند و نیز وقوع افسردگی در کسانیکه هر روز ۴ قوطی پانچ میوه مصرف می کردند نسبت به اشخاصی که اصلاً مصرف نمی کردند تا ۳۸ درصد بیشتر بوده است .

نوشابه های رژیمی، پانچ های میوه رژیمی و هم چنین چای سرد رژیمی را نسبت به کسانی که از انواع معمولی آنها مصرف می کردند بسیار بیشتر بوده است .

از طرفی نتایج  دیگر این مطالعه حاکیست در مقایسه با کسانیکه قهوه نمی نوشیدند اشخاصی که در روز ۴ فنجان قهوه می نوشیدند تا ۱۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به افسردگی قرار گرفتند.

به گفته محققان این تحقیقات نشان می دهد که قطع مصرف نوشیدنی های رژیمی شیرین و یا جایگزین آنها با قهوه شیرین نشده به طور طبیعی می تواند به کاهش خطر ابتلاء به افسردگی کمک کند . البته برای تائید این یافته ها هنوز هم تحقیقات بیشتری لازم است و اشخاص مبتلا به افسردگی باید هم چنان داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف نمایند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.