مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت

پیش از این محققان به این نتیجه رسیده بودند که مصرف زیاد گوشت قرمز و به خصوص محصولات گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و…

پیش از این محققان به این نتیجه رسیده بودند که مصرف زیاد گوشت قرمز و به خصوص محصولات گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و… احتمال ابتلا به سرطان کولون را افزایش می‌دهد. نتایج یک مطالعه گسترده در آمریکا نشان داده است که مصرف روزانه گوشت قرمز به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه که برای تعیین ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و ابتلا به دیابت نوع ۲ انجام گرفت مصرف گوشتهای قرمز فرآوری شده و فرآوری نشده در ۳۷۰۸۳ مرد ، ۷۹۵۷۰ و ۸۷۵۰۴ زن به ترتیب در طول سالهای ۲۰۰۶-۱۹۸۶، ۲۰۰۸-۱۹۸۰ و ۲۰۰۵-۱۹۹۱ مورد بررسی قرار گرفت.در این مطالعه رژیم غذایی و ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد از طریق تمکیل پرسشنامه هر ۴ سال مورد بازبینی قرار گرفت.

با بررسی پرسشنامه ها مشخص گردید ۱۳۷۵۹ نفر از افراد شرکت کننده به دیابت مبتلا شدند. محققان بعد از متعادل سازی افراد بر اساس سن، BMI، روش زندگی و فاکتورهای خطر غذایی دریافتند مصرف گوشت قرمز چه از نوع فرآوری شده و یا فرآوری نشده ارتباط مثبتی با ابتلا به دیابت نوع ۲ در همه گروه های مورد بررسی داشته است.

نتایج این مطالعه نشان داد که افرادی که روزانه ۱۰۰ گرم گوشت قرمز مصرف می‌کنند ۱۹%بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرنداز این گذشته محققان مشاهده کردند که متأسفانه مصرف روزانه فقط ۵۰ گرم از محصولات گوشتی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۵۱ درصد افزایش می‌دهد.بر این اساس محققان توصیه میکنند مصرف یک سروینگ خشکبار، لبنیات کم چرب و غلات کامل در روز به جای گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به دیابت را ۱۶ تا ۳۵% کاهش دهد.

نکته عملی: نتایج این مطالعه نشان داد مصرف گوشت قرمز به خصوص نوع فرآوری شده آن باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود. لذا متخصصان تغذیه توصیه می کنند به جای مصرف گوشت قرمز و همچنین محصولات گوشتی از پروتئین‌های گیاهی استفاده شود


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.