مصر در مسیر کامل شدن انقلاب

جام جم آنلاین: هواداران رییس‌جمهور منتخب مصر محمد مرسی در حمایت از تصمیم وی مبنی بر لغو انحلال مجلس ملی مصر که دادگاه قانون اساسی این کشور، آن را صادر کرده بود، تظاهرات کردند.

این اقدام رییس‌جمهور مصر، تضاد آشکار مواضع وی با شورای نظامی را گواهی می‌دهد. البته مخالفان مرسی نیز علیه مواضع وی و بویژه تصمیم اخیر او تظاهرات کردند که این مساله، بیانگر دموکراسی در مصر است و مردم این کشور با آزادی کامل آنچه را که به نفع مملکت‌شان می‌دانند، بیان می‌کنند و به دنبال پیشرفت کشور بوده و نسبت به اوضاع داخلی و خارجی مصر حساسیت دارند.

برخی از افراد و گروه‌ها این اعتراض‌ها را محکوم و اعلام کردند این تظاهرات‌کنندگان در زمان نظام گذشته جرأت آن را نداشتند که آزادانه آرای خود را اعلام کرده و به تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز اقدام کنند؛ اما این منطق نادرستی است و اگر مردم مصر در زمان کنونی که انقلاب خود را به پیروزی رسانده‌اند، نتوانند آزادانه سخن بگویند، پس انقلاب برای چه به پیروزی رسیده و نظام گذشته را سرنگون کرده است؟ در مرحله بین پیروزی انقلاب و تشکیل دولت جدید، خواسته‌های بسیاری از سوی گروه‌ها و اقشار گوناگون اجتماعی و نیروهای سیاسی مصر مطرح می‌شود و دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی در خصوص آینده مصر و ثبات بیشتر در این کشور به میان می‌آید.

هنوز تمامی اهداف انقلاب مصر محقق نشده است و مردم از رنج‌های دوران مبارک کاملا رها نشده و وضع بسیار روشن و درخشانی ندارند.

آنچه در مصر روی داده، مقدمه پیشرفت انقلابی در کشور است و اشاره دارد که نظام سیاسی شکل گرفته در مصر پایان راه نیست، بلکه ابتدای راه طولانی برای بهبود اوضاع نابسامان کشور مصر است.

فعلا شاخصه‌های اصلی دموکراسی در مصر در حال کامل شدن است و ما شاهد انتخاباتی آزاد در این کشور بودیم که به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان را در پی داشت، اما مخالفان قدرتمند و گسترده‌ای نیز هستند که سیاست‌های رئیس‌جمهور کنونی را به انتقاد می‌گیرند.

حمدین صباحی، یکی از مشهورترین چهره‌های منتقدان مصری، با آنچه که آن را اشتباه می‌داند، مخالفت کرده و از سیاست‌هایی که صحیح برمی‌شمارد، حمایت می‌کند.

برخی مردم مصر، صباحی را به دلیل شعارها و مواضع انتخاباتی‌اش به باد انتقاد می‌گیرند و برخی دیگر معتقدند شعارها و مواضع سیاسی او در رقابت‌های انتخاباتی، در حال تغییر است.

بسیاری از دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی در حال تغییر است. در این میان تشکیل یک جبهه ملی منتقد با سیاست‌های رییس‌جمهور مصر، یک موضوع منطقی و پذیرفته شده خواهد بود که ضامن حرکت رو به جلوی انقلاب مصر و تحقق اهداف ملی و دموکراتیک آن خواهد بود و از استبداد فردی یا حزبی جلوگیری می‌کند البته به شرط آن که مخالفان در چارچوب قانون حرکت کنند و به‌دنبال تحقق دو هدف اصلی باشند.

۱ـ عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و مبارزه با فقر گسترده در کشور و احیای دستاوردهای انقلاب مردمی که لازمه آن، اصلاح وضع آموزشی، پزشکی، بهداشتی و کشاورزی در شهرها و روستاهای مختلف مصر است.

۲ـ بازگشت مصر به نقش‌آفرینی منطقه‌ای و جهانی مصر از طریق بازگرداندن استقلال اقتصادی این کشور که ضرورتا به استقلال سیاسی منجر می‌شود و موضعگیری صحیح در قبال درگیری تاریخی میان امت اسلامی و عربی با دشمنان خارجی‌اش.

می‌توان گفت مصر وارد مرحله‌ای بازگشت‌ناپذیر شده است و هیچ قدرت سیاسی و بین‌المللی توان آن را ندارد که این کشور را به عقب بازگرداند، چرا که تاریخ به عقب بازنمی‌گردد.

اوضاع داخلی مصر، ما را مطمئن می‌کند که در مسیر پیشرفت و رشد گام برمی‌دارد و هنگامی که ابزار و وسایل صحیح باشد، به اهداف می‌توان امیدوار بود. مهم‌ترین هدف انقلاب مصر، بازگشت مصر به نقش‌آفرینی تاریخی خود و در حقیقت بازگشت به خود است.

روزنامه العرب – مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.