مصوبه اصلاح سؤال از رئیس‌جمهور

جام جم آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح دوفوریتی اصلاح مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس که مربوط به نحوه سؤال از رییس جمهور است با ایراد شورای نگهبان مواجه شد.

به گزارش روز چهارشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در رابطه با نظر این شورا در خصوص طرح دوفوریتی اصلاح مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس نظر اعضای شورای نگهبان تبصره ۲ ماده ۱۹۷ آیین نامه داخلی مغایر با اصل ۸۸ قانون اساسی و بند ۲ اصل ۸۹ قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان در توضیح مصوبه مجلس گفت: بر اساس مصوبه مجلس چنانچه تعداد سئوالات از رئیس جمهور به عدد ۶ رسیده و آن سئوالات به قوه قضائیه ارجاع شود به صورت اتوماتیک سئوالات تبدیل به استیضاح از رئیس جمهور می شود.

اصل ۸۸ قانون اساسی شرط سوال از رییس جمهور در مجلس را طرح سئوال از سوی حداقل یک چهارم نمایندگان عنوان کرده و مهلت یک ماهه برای پاسخ دادن رئیس جمهور در نظر گرفته است .
 
بند ۲ اصل ۸۹ قانون اساسی نیز که به عنوان دیگر مستند شورای نگهبان برای عدم تایید مصوبه مجلس مطرح شده است، شرط استیضاح رئیس جمهور را این گونه بیان کرده است: در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.