مصوبه قیمت‌ ۶۳۰تومانی شیر اجرایی نشد

محمد فربد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: تناقضات زیادی در قیمت‌گذاری محصولات لبنی وجود دارد به طوریکه از افزایش قیمت یک محصول جلوگیری می‌شود و در عین حال کارخانه‌ای دیگر، همان محصول را به عنوان یک کالای جدید معرفی کرده و مجوز قیمت جدید و بالاتر از محصول مشابه را دریافت می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد تولید صنایع لبنی به شیر ساده، ماست و پنیر اختصاص دارد که محصولات حساس به شمار می‌روند و با تعدیل قیمت آنها موافقت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فروش شیر خام به کارخانه‌ها با همان روال سابق در حال انجام است، گفت: در حال حاضر هر کیلو شیر خام بیش از ۸۰۰ تومان به کارخانه‌های لبنی تحویل داده می‌شود در حالی که قیمت مصوب آن در اسفند سال گذشته ۶۳۰ تومان تعیین شد.

فربد با تأکید بر اینکه مصوبه قیمت‌گذاری شیر‌خام به هیچ وجه اجرایی نشده است، اظهار داشت: دلیل این مسئله به هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا است زیرا عرضه شیر خام کاهش یافته و در مقابل، تقاضا در حد سابق باقی مانده است.

به گفته وی، وقتی توازن بین عرضه و تقاضا به هم می‌خورد اگر چندین دستورالعمل نیز صادر شود، عملی نخواهد بود.

وی راه کنترل قیمت شیر خام را ورود شیرخشک به کشور دانست و گفت: شیر خشک دارای قیمت جهانی است و وقتی به کشور وارد شود باعث متعادل شدن قیمت شیرخام خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه واردات شیر خشک مدت‌هاست که ممنوع است، اظهار داشت: صنایع شیرینی و شکلات، بستنی، سوسیس و کالباس مصرف کننده شیرخشک هستند و صنایع لبنی نیز مقدار کمتری شیرخشک مصرف می‌کنند که در حال حاضر ممانعت از واردات این محصول باعث شده تا بخشی از شیر خام تولیدی، بابت تبدیل به شیرخشک مصرف شود.

وی با اشاره به بالا بودن اشتغال‌زایی صنایع لبنی در مقایسه با بخش دامداری، گفت: اگر به دامداران فشار زیادی برای ارزان‌فروشی شیر وارد شود دام‌های خود را به کشتارگاه‌ خواهند برد و به زودی دامداری‌ها تعطیل می‌شوند در حالی که صنایع لبنی با توجه به تعداد بالای نیروی شاغل نمی‌توانند به راحتی تعطیل شوند.

فربد با اشاره به جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته با رؤسای سازمان حمایت و سازمان بازرسی، گفت: در این جلسه از مسئولان خواستیم تا آنالیز عملکرد کارخانه‌ها و قیمت تمام شده تولید را بررسی کنند تا مشخص شود که تولید کنندگان در حاشیه زیان قرار دارند.

وی افزود: مسئولان سازمان حمایت و سازمان بازرسی نیز حرف ما را تایید می‌کردند اما می‌گفتند مردم توان خرید ندارند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: تولید‌کنندگان نیز نمی‌خواهند به مصرف کننده فشاری وارد شود ولی با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده تولید، ادامه کار برای ما بسیار مشکل است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.