مطالبات حوزه هنری را مدیریت می کنیم

جواد شمقدری در برنامه هفت:

سینما پرس ـ گروه تلویزیون: «جواد شمقدری» رییس سازمان سینمایی کشور با حضور در برنامه سینمایی هفت گفت:وقتی حوزه هنری ۸۰ درصد فیلم های تولید شده را تایید کرده چه نیازی به فضا سازی منفی وجود دارد؟اما با این حال ما معتقدیم حوزه از موضع خود کوتاه نیاید.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در برنامه جمعه شب هفت، رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال مجری که «جواد شمقدری در یک دوره ای جزو طیف ارزشی سینمای ایران بود اما بعد از قرار گرفتن در دولت برخی نسبت به عملکرد او اعتراض داشتند، چرا چنین اعتراض هایی رخ می دهد؟ و آیا جواد شمقدری تغییر کرده یا به دیدگاه دیگری رسیده است»؟ گفت: « هر کس در زندگی خودش ممکن است به کمال برسد اما این به معنای از دست دادن اصول نیست و اصول من بیشتر هم شده است. معتقدم هرچه از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر فاصله می گیریم دستاوردها و عظمت های مردم را بیشتر می فهمیم و احساس می کنیم چقدر باید برای حفظ آن تلاش کنیم».
رییس سازمان سینمایی در ادامه درخصوص مباحث مطرح شده در جلسه پیشین برنامه هفت افزود: «در جلسه قبل این برنامه در دفاع از یک تصمیم و توجیه یک رفتار صحبتی از سوی میهمانان مطرح شد. همه ما باید تابع ولایت و رهبری باشیم و این گونه نیست که کسی بخواهد خلاف آن عمل کند اما ممکن است در روش ها اختلاف نظر داشته باشیم. رهبری بیش از هر مسوول دیگری در حوزه سینما صاحب نظر هستند و کلام رهبری حجت است و سخن ایشان چراغ راه ما و ارکان هدایت و ستون های راه ما است».

شمقدری در ادامه افزود: «همه ما زیر نظر ولی فقیه کار می کنیم ولی نباید به گونه ای صحبت شود که ذهن جوانی که از این مباحث شناخت ندارد با شنیدن این حرف ها به سمتی برود که گویی هر اتفاقی می افتد زیر نظر رهبری است. ما مسوول هستیم که در حوزه کاری خود تشخیص بدهیم. ممکن است این تشخیص درست باشد یا غلط اما نمی توانیم تصمیم های خود را به ولایت فقیه نسبت دهیم».

وی در ادامه با اشاره به سوال دانشجویان از رهبری درخصوص انتقاد از صدا و سیما گفت: «رهبری در آن موضوع گفت من فقط مسوول صدا و سیما را تایید می کنم آن هم با مشورت گروهی از افراد صاحب نظر والا من فرصت تماشای همه برنامه های صدا و سیما را ندارم و طبیعی است شما از این برنامه ها انتقاد کنید».

شمقدری با تاکید بر بحث های روشن و مبنایی گفت: «هدف همه ما این است که دیدگاه های رهبری را رعایت کنیم اما ممکن است اشتباه کنیم و اگر فعالیت من اشتباه است بهتر است با هم بحث کنیم».
وی سپس در پاسخ به سوال مجری که از وی پرسیده بود آیا در این مدت تغییر کرده یا نه؟ گفت: « اگر تغییر به معنای گذشتن از آرمان ها باشد، پاسخ خیر است. من تغییر نکرده ام اما در مسیر مدیریتم راه کمال را پیدا کرده ام».
***افزایش ساخت فیلم های دفاع مقدس
شمقدری در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ارزیابی دوران مدیریتی خود، به ساخت ۷ فیلم دفاع مقدس در سال گذشته به عنوان نقطه ای مثبت اشاره کرد و گفت: « سال ۷۹ تا ۸۰ فیلم دفاع مقدس نداشتیم و در حال حاضر ما این مسیر سخت را طی می کنیم و حجم فیلم های دفاع مقدس به عدد قابل قبولی رسیده است».

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص اعتراض نیروهای ارزشی به اکران سینمایی نیز گفت: «امیدواریم همه نیروی ارزشی باشند اما اگر ارزش ها آنچه که امام خمینی (ره) و رهبری به آن اشاره کردند باشد باید این مسئله را تحلیل کرد».

وی رفتار برخی از داعیه داران ارزشی که دسترسی به رسانه دارند و دیگران را متهم می کنند را مورد نقد قرار داد و در پاسخ به سوال گبرلو درخصوص عقبه ارزشی مدیران حوزه هنری، به جنجال های پیش آمده بر سر نمایش فیلم های نوروزی اشاره کرد و با نقض ادعای مدیران حوزه هنری درخصوص این مطلب که قانون صرفا آن چیزی است که مصوبه مجلس و شورای انقلاب اسلامی است گفت: «قانون صراحتا اعلام کرده مصوبات هیات وزیران جزو قوانین و لازم الاجرا است.آنچه امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس آن عمل می شود مصوبات هیات دولت است و به همین دلیل تصمیم های ما کاملا جنبه قانونی دارد».
رییس سازمان امور سینمایی در ادامه صحبت های خود در تحلیل وضعیت اکران نیز گفت: «در هر حوزه چاره ای جز تعریف آیین نامه های آن حوزه نداریم. حوزه اکران از سال ها قبل در اختیار اداره کل نظارت و ارزشیابی بود اما از ۱۲ سال قبل این ماموریت به صنف سپرده شد و این رویه همواره بوده است و مدیر کل وقت این ماموریت را به شورای صنفی تقویض می کرده است. در سال ۹۰ بر اساس این آیین نامه عمل شده و در آیین نامه سال ۹۰ این شورا آقای فرجی به نمایندگی از حوزه هنری حضور داشته است.
در سال همین آیین نامه با تغییراتی اندک مصوب شده و بر اساس آن عمل می شود. نکته جالب اینکه نماینده حوزه هم در این جلسه حضور داشته و درخصوص فیلم گشت ارشاد که حوزه به شکل غیر قانونی آن را پایین آورد، خود حوزه به شدت به دنبال اکران این فیلم بوده است».
***بخشی از اعتراض ها به حق است
شمقدری درخصوص اعتراض های صورت گرفته به نمایش فیلم های نوروزی گفت: «بخشی از این اعتراض ها درست است اما شیوه اعتراض غلط است. ما به دنبال شنیدن اعتراض های مردم هستیم اما باید شیوه های درستی در پیش گرفته شود».
وی در ادامه درخصوص اعتراض حوزه هنری به نمایش فیلم های نوروزی گفت: «حوزه و معاونت سینمایی دو نهاد دور از هم نیستند. دوستان حوزه اگر اعتراضی به فیلم ها داشتند می توانستند تماس بگیرند، دیدگاه های خود را مطرح کنند و شروط خود را بیان کنند اما وقتی در آن شرایطی که در برخی تریبون های نماز جمعه نکاتی علیه فیلم ها مطرح می شود، موضع گیری حوزه کمی عجیب بود».

شمقدری در ادامه در خصوص لیست سیاه حوزه گفت: «اینکه حوزه می گوید ۱۵ فیلم را اکران نمی کند اشکالی ندارد. بالاخره از دید حوزه فقط ۱۷ درصد فیلم های سینمای ایران مشکل دارد ولی چرا حوزه علیه کلیت سینمای ایران فضا سازی می کند؟ ضمن اینکه ما نامه ای نوشتیم و از حوزه خواستیم که ۱۵ فیلمی که با آن مشکل دارید را به ما اعلام کنید تا درخصوص آن تدبیر کنیم اما هنوز با وجود نامه نگاری ما اعلام نکرده اند و حتی گفته اند تعداد فیلم ها کمتر است و فقط با ۷ فیلم مشکل دارند».
***حوزه فیلم های ارزشی را اکران کند

شمقدری در ادامه با دعوت از حوزه هنری برای اکران فیلم های ارزشی گفت: «ما از اکران فیلم های ارزشی توسط حوزه حمایت کردیم چون فیلم های ارزشی ما جایی برای اکران نداشت و حضور حوزه در این زمینه خوب است اما وقتی می خواهیم در مسیر درست عمل کنیم لازم نیست شو برگزار کنیم. ضمن اینکه ما در تاریخ ۱۳ تیرماه با ارسال نامه ای برای حوزه درخواست کردیم تا اگر مشکلی درخصوص آیین نامه اکران وجود دارد آن را به ما اعلام کند اما هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است».

در ادامه برنامه گبرلو با اعتراض به تفاهم نامه میان حوزه و سازمان سینمایی درخصوص محدودیت اکران فیلم ها با نظر حوزه گفت: «این آیین نامه باعث هرج و مرج در سینما می شود و اگر حوزه و شهرداری و دیگر نهادهای دارای سینما علیه فیلمی متحد شوند دیگر امکان نمایش نخواهد داشت و این مسئله باعث نگرانی سرمایه گذار خواهد شد. البته در برخی خانواده ها نیز دغدغه هایی برای دیدن فیلم وجود دارد. شمقدری به عنوان رییس سازمان سینمایی چه می تواند بکند»؟

شمقدری در پاسخ به گبرلو تاکید کرد: «قطعا هرج و مرج نمی شود چون ۸۰ درصد فیلم هایی که مشکل ندارد به سمت حوزه هنری روانه می شود. بالاخره حوزه هنری حق دارد برای ۹۰ سالنی که در اختیار دارد فیلم انتخاب کند اما فقط باید این امر ضابطه مند شود تا سرمایه گذاری که می خواهد فیلم را اکران کند ناگهان با عدم تمایل حوزه مواجه نشود و سرمایه اش به خطر نیفتند.اگر به این کار نظم و قاعده داده شود دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد».
***شیب سینما در دوران اصلاحات
شمقدری در ادامه در پاسخ به سوال مجری هفت درخصوص کنترل محتوای فیلم های سینمایی هم گفت: «سینمای ایران از دوره اصلاحات شیبی به سمت موضوع های نگران کننده داشت ولی حالا این شیب برگشته است و قطعا این دوره از سینما نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد و در آن موضوع های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. ما نمی توانیم به طور دفعی انقلابی کنیم تا همه فیلم های سینمای ایران ناگهان پذیرای تحول شود.

وی در ادامه با ذکر مثالی در خصوص عدم اکران فیلم «خوابم میاد» گفت: «این فیلم اشکال هایی در فیلم نامه و نمایش داشت. فیلم ۱۷ مورد اصلاحیه داشت اما شورای پروانه نمایش بعد از دیدن اصلاحات اعمال شده گفت این نسخه خوب است ولی فکر می کنم حوزه بر اساس نسخه ای که در جشنواره دیده می گوید فیلم قابلیت اکران ندارد. البته در ایام عید فیلم دیگری هم ساخته شد که مناسب نمایش عمومی نبود اما ما درخصوص آن فیلم اطلاع رسانی کردیم و گفتیم این فیلم مناسب خانواده ها نیست و آنها نرفتند و فیلم فروش کمی کرد».
***چالش های ساخت فیلم اجتماعی
شمقدری درخصوص چالش های پیش روی ساخت فیلم اجتماعی هم گفت: « ما در این زمینه دو گزینه داریم که عبارت است از ساختن و نساختن فیلمی که در نقد شرایط اجتماعی باشد. عمده نقد وارد به این فیلم ها این است که می گویند شخصیتی منفی در فیلم است که کارهای بد انجام می دهد. قاعدتا شخصیت منفی این کارها را انجام می دهد. مهم این است که مخاطب پس از دیدن فیلم و بیرون آمدن از سالن نسبت به رفتار شخصیت منفی دلمشغولی پیدا نکند».

وی در پاسخ به این پرسش که عده ای به علمکرد شما به دلیل کاهش حجم تولیدات انتقاد دارند گفت: «واقعا اینطور نیست. حمایت سازمان سینمایی از تولیدات نسبت به همه دوره ها افزایش پیدا کرده است.الان حدود ۱۵ فیلم در مرحله تولید است که با حمایت فارابی ساخته می شود. البته سینمای ایران کاستی های زیادی دارد و باید برنامه ای تنظیم شود که از این کاستی ها خروج پیدا کند اما در زمینه تولید مشکلی نداریم. مهرماه سال ۸۸ که من به این مسوولیت منصوب شدم تنها ۳۰ فیلم پروانه ساخت گرفته بودند و حدود ۱۵ فیلم در مرحله ساخت بودند اما برای جشنواره حدود ۸۰ فیلم به جشنواره رسیدند».

وی در ارزیابی خود درخصوص وضعیت سال گذشته سینمای ایران نیز گفت: «به نظرم سال گذشته سینمای ایران به جهت مضمون و ارزش های فرهنگی هنری کاملا ارتقاء یافته است اما جریانی خاص بنا بر تقابل دارند. بهرحال بخش های مختلف سینما هم آنقدر اشکال دارد که بتوان آن را بزرگنمایی کرد. سال گذشته فیلمی مانند ۳۳ روز که فیلم خوبی بود نمایش داده شد اما رسانه ها به آن توجهی نکردند و عملا این مسئله باعث بی علاقگی به تولید این نوع فیلم ها می شود».
***۵۰ سالن سینما ساخته می شود
شمقدری در پاسخ به سوالی درباره ساخت سالن های سینما نیز گفت: «تا آخر اردیبهشت سال آینده ۵۰ سالن به سالن های کشور اضافه می شود. مثلا سینما هویزه با بودجه ای حدود ۵ میلیارد تومان بازسازی می شود و سالن های آن حتی از سالن های تهران نیز بهتر خواهد شد. همچنین در شهرهای کرمانشاه، همدان و… هم سالن هایی در حال ساخت است. از طرف دیگر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سالن که موجود است اما سینمایی نیست را به سالن سینما تبدیل خواهیم کرد. در اکثر شهرستان ها سینماهای خوبی وجود دارد اما قابلیت نصب آپارات ندارد و ما با نصب سیستم دیجیتال آنها را آماده نمایش فیلم های سینمایی خواهیم کرد».

شمقدری در ادامه درخصوص آخرین وضعیت سازمان سینمایی هم گفت: «وقتی سینما از چهارچوب معاونت خارج و به عنوان یک سازمان فعالیت کند وضعیت بهتری خواهیم داشت. بودجه مستقیم، وضعیت مستقل و… برخی از مزایای سازمان شدن است.بخش های مختلف معاونت سینمایی بسیار پراکنده بود اما در شکل جدید بخش های مختلف متمرکز خواهد شد و سینماگر برای همه امور خود به یک جای مشخص مراجعه خواهد کرد».
شمقدری درخصوص انتخاب مدیران خود نیز گفت: «ما در دوره جدید تیم مدیریتی جدیدی را آوردیم که برخلاف مدیران قبلی تکراری نباشند. مهم این است که تیمی باشند که با هم خوب کار کنند و کار را جلو ببرند. در چنین شرایطی پذیرش مسوولیت مدیریتی جای تشکر دارد و از دوستانی که در این مدت تلاش کردند اما تلاش هایشان دیده نشد و شایعاتی درباره آنها مطرح شد تشکر می کنم».

شمقدری همچنین از تلاش حدود دو سال و نیمه برای نوشتن قانون سینما در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و در ادامه افزود: « ما امسال در جشنواره کن موفق شدیم فیلمی را به قیمت ۶ میلیون دلار بفروشیم. همچین با ایجاد ارتباط با فیلم سازان حوزه بیداری اسلامی در کشورهای دیگر توانستیم زمینه برای آموزش فیلم سازان یمنی را برقرار کنیم.در شهریور ماه امسال هم جشنواره فیلم سازان مستقل دنیای اسلام را برگزار می کنیم که تا همین لحظه در نشریات خارجی بازتاب فراوانی داشته است».

وی در پایان ضمن رد بحث «بحران تولید در سینما » گفت: «امسال هنوز رسما بودجه ها به حساب دولت نیامده است اما الان حدود ۳۶ فیلم وارد مرحله فیلم برداری شده اند. این چه بحران تولیدی است که عده ای به آن دامن می زنند؟ البته این تعداد کم است و باید تعداد به دو برابر برسد اما متاسفانه گاهی مباحث در رسانه ها به شکل غیرکارشناسی مطرح می شود ».

انتهای پیام/ ب ـ ب

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۲۲۰


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.