جام جم آنلاین: معاد از جمله مسائلی است که ذهن انسان را بسیار به خود مشغول داشته است. انسان همچون همه موجودات دیگر به تبع غریزه، خواهان بقا و حفظ نفس است، اما تجربیات و واقعیات زندگی، او را به این نتیجه وا میدارد که زندگی کنونی او جاودان نخواهد بود و زمانی به پایان خواهد رسید.
این واقعیت برای بشر، این مساله را ایجاد میکند که هنگام مرگ چه اتفاقی برای او خواهد افتاد، آیا او به ورطه نیستی میافتد یا تجربه زندگی از نوعی دیگر را آغاز خواهد کرد.
از مهمترین خصوصیات ادیان الهی این است که خبر از حیاتی دیگر پس از مرگ را به انسان دادهاند و به این وسیله معنایی خاص نیز به زندگی کنونی انسان بخشیدهاند.
این مساله نزد فیلسوفان و متکلمان و عرفا نیز مطرح شده است و هر یک از منظری خاص به این مساله نگریستهاند و ادبیات گستردهای را در این زمینه پدید آوردهاند.
گواه این سخن، رسالههای گوناگونی است که با عنوانهایی نظیر المبدأ و المعاد، آغاز و انجام، اثبات المعاد و… نگاشته شده است.
معاد از دیدگاه حکیم مدرس زنوزی نوشته دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی از جمله آثاری است که در آن از منظری خاص به مساله مهم معاد پرداخته شده است. این اثر اولین بار سال ۱۳۶۸ شمسی منتشر شد و کتاب «معاد» ویرایش جدید و تکمیل آن اثر است.
دکتر دینانی بر این ویرایش نخست یک مقدمه مفصل ۴۶ صفحهای افزوده است. در بخشی از این مقدمه میخوانیم: «مرگ معدوم شدن و نابودی نیست بلکه با ترک تعلق از این جهان، شیوهای دیگر از زندگی آغاز میگردد.»
البته درباره این مساله که شیوه زندگی انسان پس از مرگ چگونه است و تا چه اندازه با زندگی در این جهان سنخیت و مناسبت دارد، بحث و بررسی بسیار انجام و سخنهای فراوان گفته شده است.
موضوع بحث و بررسی در این اثر نیز همین است که حقیقت آنچه تحت عنوان معاد مطرح میشود، چیست و زندگی انسان در رستاخیز چه شکل و شیوهای دارد؟
عناوین فصول کتاب عبارتند از: نفس و بدن، ترکیب هیولا و صورت اتحادی است، آنچه در دو حال باقی میماند از سنخ صورت است، علاقه نفس و بدن اتحادی است، ارتباط عرض و موضوع آن، مساله کمون و بروز، مساله قوس نزول و صعود؟، حیات عالم آخرت، درک حقیقت معاد، معرفت به حق و اسماء و صفات الهی، ظهور اسماء و صفات حق در مظاهر.
این اثر از دکتر دینانی امسال از سوی انتشارات حکمت با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و در ۳۴۰ صفحه و با ویرایش محمد جواد اسماعیلی منتشر شده است.
jamejamonline.ir – 22 – RSS Version