معارف قرآنی و احادیث جایگاه والایی در علوم اسلامی و انسانی دارند

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به ۱۳ سال فعالیت دانشکده قرآن و حدیث پیرامون دانشگاه شدن این مجموعه سخن گفت و بر جایگاه والای معارف قرآنی و احادیث در علوم اسلامی و انسانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم هادی حجت در مراسم افتتاحیه دانشگاه قرآن وحدیث گفت: دانشکده قرآن و حدیث در سال ۷۸ برای نخستین بار فعالیت خود را آغاز کرد و در رشته حدیث به توانمندی بالایی دست یافت.

وی افزود: با توجه به قابلیت‌های موجود رشته‌های قرآنی نیز به دانشکده اضافه شد و در حال حاضر رشته‌های دیگری چون فقه حقوق و کلام اسلامی نیز تدریس می‌شود، هرچند در رشته قرآن و حدیث تا مقطع دکتری فعالیت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به حضور ۴۵۰۰ دانشجو در دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: ۱۳۰۰ نفر از این دانشجویان در دوره‌های حضوری و سایر افراد به صورت مجازی به تحصیل می‌پردازند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قرآن و حدیث وجود ۳۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری را از دستاوردهای مهم این دانشگاه برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت کاربردی‌سازی علوم دینی، در راستای کاربردی‌سازی علوم قرآن و حدیث مطابق با پایان‌نامه‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

در ادامه این مراسم نیز معاون فرهنگی قوه قضائیه راه‌اندازی دانشگاه قرآن و حدیث را برگرفته از بطن حوزه‌های علمیه خواند و عنوان کرد: منابع ارزشمند معارف قرآنی و احادیث جایگاه والایی در علوم اسلامی دارند که باید مورد توجه خاصی قرار گیرند.

حجت الاسلام صادقی گفت: بیش از ۴ هزار دانشجو از طریق مجازی در گرایش‌های تفسیر اهل بیت(ع)،اخلاق و نهج‌البلاغه به تحصیل می‌پردازند. مقام معظم رهبری در سحنان خود با ابراز خرسندی از پیگیری علوم قرآنی و حدیث در دانشگاه‌ها تاکید فراوانی بر توسعه این علوم داشته‌اند که خوشبختانه این نهال به بار نشسته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی علوم انسانی خبر داد و تصریح کرد: رشته روان‌شناسی اسلامی و تعدادی از رشته‌های علوم انسانی در دست اجرا و پیگیری از وزارت علوم می‌باشد.

وی رشد کیفی و کمی دانشگاه در سال‌های اخیر را از موفقیت‌های این مجموعه دانست و گفت: این دانشگاه از مجموعه‌های شاخص در زمینه رتبه‌های مقاطع کارشناسی و دکتری می‌باشد که قابلیت رشد و توسعه را در رشته‌های مهم انسانی دارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: علوم مرتبط با وحی و کلام معصومین نور ازلی می‌باشد که باید با عقل عجین گردد و دانشگاه‌ها در این زمینه نقش به سزائی دارند.

وی درباره چشم‌انداز این دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: این دانشگاه باید بتواند در تبیین علوم دینی در جامعه و الگوپذیری در زندگی تلاش نماید و در زمینه احیای معارف قرآنی و حدیث از هیچ کوششی فروگذار نکند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.