معاون نخست وزیرالجزایر: کوچ اجباری میلیون ها الجزایری فجیع ترین جنایت فرانسه بود

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا در الجزایر ، زرهونی در همایشی که در آستانه پنجاهمین سالگرد استقلال الجزایر با عنوان ‘کوچ اجباری یکی دیگر از حربه های استعمار’ برگزار شد، گفت: استعمارگران فرانسوی در دوران استعمار و حکومت بر الجزایر با کوچ دادن اجباری روستائیای الجزایری به شهرها ، فجیع ترین جنایت را در حق ملت الجزایر روا داشتند.

این مجاهد دوران مبارزات ملت الجزایر در برابر استعمار فرانسه در این همایش که از سوی روزنامه المجاهد با همکاری جمعیت مشعل الشهید در پایتخت الجزایر برگزار شد، افزود: در زمان استعمار ، جمعیت الجزایر از ۸ میلیون نفر تجاوز نمی کرد.

وی، افزود نزدیک به ۶ میلیون نفر از این جمعیت در مناطق روستائی و کوهستانی زندگی می کردند و استعمارگران فرانسوی برای فشار بر انقلابیون و دستگیری مبارزین و همچنین جلوگیری از حمایت مردم روستائی از انقلابیون، حدود سه و نیم میلیون نفر از آنان را بصورت اجباری از محل زندگی خود کوچ دادند.

معاون نخست وزیر الجزایر با اشاره به افزایش و تشدید مشکلات مادی و معیشتی روستائیان الجزایری به خاطر ترک خانه و زمین های زراعیشان ، یادآورشد که سربازان فرانسوی در دوران استعمار بسیاری از روستائیان را در شرایط نامناسب در مراکز تحت کنترل اسکان می دادند.

این مجاهد دوران مبارزات مردم الجزایر با استعمار فرانسه، تصریح کرد یک و نیم میلیون نفر دیگر از ساکنین مناطق روستایی نیز پس از به آتش کشیده شدن اراضی کشاورزی شان توسط استمارگران، به شهرها پناه آوردند.

زرهونی در ادامه این نشست که تعدادی مسوولان فرهنگی و مجاهدان و مبارزان دوران استعمار فرانسه در الجزایر نیز حضور داشتند بر ثبت و نگارش دقیق وقایع تاریخی این کشور بویژه ظلم و ستم استعمارگران بر ملت الجزایر تاکید کرد.

وی در عین حال گفت متاسفانه آرشیوی غنی از کتب و اسناد دوران استعمار در کشور وجود ندارد.

مردم الجزایر پنج شنبه این هفته ۵ ژانویه ( ۱۵ تیرماه )، پنجاهمین سالگرد استقلال کشورشان را جشن می گیرند.

خاورم** ۱۲۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۱۴۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.