معاون هنری ارشاد: هنر درصورت تکیه به دین ومعنویت، ماندگار می شود

‘حمید شاه آبادی’‌ عصر جمعه در مراسم اختتامیه همایش بین المللی وبین رشته ای هنر،‌ زبان وتکنولوژی درمشهد افزود: وقتی از منظر دین به هنر نگریسته می شود، انسان و معنویت محورمی‌ شود واگر هنر چنین کارکردی را پیدا کرد، جهانی می شود.

وی با بیان اینکه هنر دینی مبتنی بر یک اندیشه والا وتجلی یک اندیشه الهی است ، گفت :باید ازاندیشه ها وارزش های اسلامی درمسیر هنرهای مختلف در کشور استفاده مطلوب شود وبا توسعه کمی وکیفی آن به عنوان الگو ومرجعی در جهان مطرح شویم.

وی گفت:‌ ایران به عنوان مرجعی که می‌خواهد ام‌القرای اسلام باشد باید مدل‌های جدید با استفاده از پارامترهای دینی در دنیا ارائه دهد.

شاه آبادی گفت: هنر در پارادایم ایرانی – اسلامی تعاریف مختلفی دارد و احساس و عقل در پاردایم ایرانی- اسلامی کافی نیست ووجه سومی دراین پارادایم به جز ایمان برای هنر نمی توان متصور شد.

وی اظهارداشت:اگر هنر راعامل بروزاحساس بدانیم، هیچ‌ زمان احساس نمی‌تواند هنر متعالی را خلق کند.

وی بیان کرد: احساس لازمه خلق آثار هنری است اما شرط کافی برای آن نیست.

وی گفت: باید با یک مدیریت صحیح ظرفیت های هنر را در کشور شناسایی کرد وتعاریف دقیقی از آموزش های هنری مبتنی بر ارزش های اسلامی در کشور و از جمله دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارایه شود.

وی ارائه مدل جهانی درحوزه هنر را مورد تاکید قرار داد وگفت:‌ این حرکت و مسیر نیازمند تدبیر و گفت ‌وگوی دو سویه است.

وی توسعه علوم میان رشته ای درزمینه های هنر وزبان وتکنولوژی را از ضرورت های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و علمی و کاربردی کشور دانست.

شاه آبادی، جایگاه وسطوح کمی وکیفی همایش بین المللی هنر، زبان و تکنولوژی را به لحاظ حضور اساتید وصاحب نظران علمی ودانشگاهی ازایران و ۴۴ کشور جهان در آن و بحث و تبادل نظر در خصوص تلفیق وارتقای این بخش ها و ارایه ۴۵۶ مقاله در آن بسیار مطلوب توصیف کرد.

وی گفت:‌ برگزاری این همایش اتفاق تازه و مهمی است که همواره جای خالی آن در گذشته احساس می شد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: بسیاری از دانش ‌آموخته‌های هنر از روی مبانی و به دور از خواستگاه بومی کشورمان آموزش می بینند.

وی گفت: خیلی از مشکلات امروز هنری در کشور ناشی از مطابقت نداشتن آموزش های هنر مبتنی بر خواستگاه‌های بومی است.

همایش بین المللی هنر، زبان وتکنولژی (ICALT2012) با اهداف ارتقای مشارکت وهمکاری های ملی و بین المللی برای تلفیق هنر، زبان وتکنولوژی و افزایش توان ملی در حوزه های هنری، علمی و فناوری با حضور ۵۵۰ نفر از محققان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاههای جهان ۲۸ الی ۳۰ تیرماه جاری در مشهد برگزار شد.

شرکت کنندگان در این همایش در مدت برگزاری آن در زمینه چالش ها و نوآوری های حوزه آموزش و یادگیری هنر، روش‌ شناسی آموزش هنر، کاربرد تکنولوژی در آموزش هنر، کاربرد هنر در آموزش و یادگیری زبان سخنرانی کردند و یا به ارایه بحث و تبادل نظر پرداختند.ک/۲

/۷۴۹۰/۶۵۹/۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۹۱۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.