معاون وزیر بهداشت: پزشک خانواده خود را انتخاب کنید

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: اجرای برنامه پزشک خانواده در تمام شهرها به طور همزمان آغاز شده است. با اجرای این طرح ۲۳ هزار پزشک مسوولیت سلامت ۵۰ میلیون شهرنشین را به عهده می‌گیرند و تا اول مهر همه مردم کشور باید پزشک خانواده خود را انتخاب کرده باشند.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، علیرضا مصداقی نیا  افزود: برنامه پزشک خانواده مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت است که مصوب قانون برنامه توسعه چهارم است و در برنامه توسعه پنجم نیز به صراحت وزارت بهداشت مکلف و موظف به اجرای آن شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته در هیات دولت بعد از گزارش وزیر بهداشت درباره این برنامه، رئیس جمهوری دستور داد تا با توجه به اهمیت این برنامه، برنامه پزشک خانواده به جای ۵ سال، طی دو سال اجرا شود که اکنون یکسال آن گذشته است و باید تا یکسال آینده بر اساس دستور رئیس جمهوری این برنامه را به طور کامل در همه شهرها اجرا کنیم.
معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت گفت: بعد از آن نیز وزیر بهداشت در زمستان ۹۰ رسماً اعلام کرد که «من وزیر پزشک خانواده هستم»، نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده اسفند ۹۰ در شورای عالی سلامت تصویب شد، و در ۲۶ فروردین امسال به تصویب هیات دولت رسید.
وی افزود: اکنون ستاد اجرایی این برنامه در ستاد وزارت بهداشت تشکیل شده و در استانهای کشور نیز ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده تشکیل شده و همه استانداران کشور با توجه به مصوبه دولت با همکاری بیمه‌ها، وزارت رفاه؛‌وزارت دفاع، صدا و سیما و کمیته امداد درگیر اجرای این برنامه هستند.
مصداقی نیا گفت: ثبت نام پزشکان داوطلب برای شرکت در سطح یک برنامه پزشک خانواده که عموماً پزشکان عمومی هستند در اکثر دانشگاههای علوم پزشکی تمام شده و در بسیاری از دانشگاهها تعداد متقاضیان در حد مورد نیاز است و از این نظر با وجود این‌که توزیع نامناسب پزشکان را داریم اما چندان کم و کسری نداریم.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد:‌ دو سه مورد هست که نمی‌خواهیم اتفاق بیفتد یکی این‌که برنامه پزشک خانواده بر خلاف نظر دولت با تأخیر اجرا شود، دوم این‌که این برنامه پاره پاره شود به همین علت اجرای این برنامه به طور همزمان در سراسر کشور شروع شده است.
وی گفت: راهی غیر از این نیز وجود ندارد چون برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به هم گره خورده‌اند و باید به صورت طولی در کل کشور نظام ارجاع هم در سطح تخصصی و فوق تخصصی اجرا شود و مثلاً نمی‌شود در شهر کاشان این برنامه را اجرا کنیم اما در اصفهان اجرا نکنیم چون نظام ارجاع اجرا نمی‌شود.  هر ۱۰ هزار نفر، یک گروه ۴ نفره از پزشکان مصداقی نیا افزود: مطابق این برنامه مسوولیت هر ۱۰ هزار نفر با یک گروه ۴ نفره از پزشکان خانواده است و هر پزشک با توجه به استقبال مردم می‌تواند بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر را زیر پوشش بگیرد و با توجه به جمعیت ۵۰ میلیون نفری در شهرها حدود ۲۳ هزار پزشک عمومی وارد این برنامه می‌شوند.
وی اضافه کرد: با این‌که در توزیع پزشکان مشکل داریم، الان احساسمان این است که مشکلی از این نظر نداریم و با شروع برنامه، سیستم خودش را بالانس می‌کند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این برنامه از هم اکنون اجرا شده است و در برخی شهرها که پزشکان خانواده مشخص شده‌اند همین الان مردم می‌توانند بروند و پزشک خانواده خود را انتخاب کنند و تا اول مهر همه مردم در سراسر شهرهای کشور از جمله تهران باید پزشک خانواده خود را انتخاب کرده باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار اعتبار برای این برنامه تصویب شده است و کمبودی از این نظر وجود ندارد گفت: رقم دقیق اعتبار این برنامه را نمی‌دانم اما با توجه به دستور شفاف رئیس جمهوری و مصوبه هیات دولت و نیز اعلام آمادگی «وزارت رفاه و بیمه‌ها تصور نمی‌کنم که مشکل اعتبار داشته باشیم و طبیعتاً نباید مشکل اعتباری داشته باشیم. البته باز هم از وزارت رفاه، بیمه‌ها، دولت و مجلس انتظار پشتیبانی زیادتری داریم. ۶ هزار تومان سرانه هر ایرانی در طرح پزشک خانواده مصداقی ‌نیا در پاسخ به این پرسش که «پس به صورت دقیق اعتبار مصوب این برنامه مشخص نیست؟» گفت: رقم دقیق آن را نمی‌توانم اعلام کنیم. سال گذشته سرانه هر ایرانی در این طرح ۱۷۰۰ تومان بود که امسال پیشنهاد افزایش قابل توجهی را داده‌ایم و اگر ۶ هزار تومان مصوبه مجلس برای سلامت مردم پرداخت شود هیچ مشکلی نخواهیم داشت البته اگر این اعتبار پرداخت هم نشود باز هم طرح را جلو خواهیم برد. این قدر می‌دانم که برای اجرای این برنامه در سال ۹۱ مشکل اعتبار نداریم.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که «از نظر پرسنل تیم سلامت کم و کسری نیست؟» گفت: بخشی از نیروهای تیم سلامت که کاردانان و کارشناسان بهداشت محیط، بهداشت خانواده، بهداشت حرفه‌ای و مبارزه با بیماریها همین الان پرسنل وزارت بهداشت هستند که وارد این طرح می‌شوند و حقوق آنان را هم وزارت بهداشت پرداخت خواهد کرد.
وی گفت: پرداخت حقوق پزشک و ماما یا پرستار هم با بیمه‌هاست که باید با آنها قرارداد بسته شود، البته ماما یا پرستار در واقع با پزشک خانواده قرارداد می‌بندند و تحت نظر پزشک خانواده کار می‌کنند، نقش ماما و پرستار مشابه هم تعریف شده است و با توجه به کمبود پرستار تصور می‌کنیم تعداد ماماهایی که وارد این طرح می‌شوند بیش از پرستاران باشد.
مصداقی‌نیا اضافه کرد: یک نکته را هم صادقانه به شما بگویم هنگامی که ابتدای امسال این برنامه را کلید زدیم، باورمان نمی‌شد که جامعه پزشکی تا این اندازه با این طرح همکاری کنند و استقبال پزشکان از این طرح برای خود ما هم جالب بود، این برنامه به هر حال باید اجرا شود اما وقتی با رضایت پزشکان همراه است خوشحالی ما بیشتر است.
معاون وزیر بهداشت گفت:‌ هر چه مردم و پزشکان راضی‌تر باشند،کشور بهتر پیش می‌رود و با روند فعلی احساس من این است که این برنامه با موفقیت ۱۰۰درصد اجرا می‌شود.
وی ادامه داد:‌ در مورد پزشکان خانواده و اعتبارات نگرانی نداریم فقط در دو زمینه ممکن است کم و کسری داشته باشیم یکی روانشناس و دیگری متخصصان تغذیه که عضو تیم سلامت شهری هستند و برای جبران این کمبود فعلاً برای هر جمع ۱۰ هزار نفری یک روانشناس و یک متخصص تغذیه به کار گرفته می‌شود.
مصداقی نیا گفت: برخی معتقد بودند که باید زمانی این طرح را شروع کنیم که تمام مقدمات و الزامات این برنامه آماده باشد اما ما معتقدیم به اندازه نسبی شرایط مهیاست و اگر می‌خواستیم همه مقدمات فراهم شود هیچ وقت چنین زمانی نمی‌رسید.
وی تأکید کرد: روح این برنامه برقراری عدالت در دسترسی مردم به خدمات سلامت، عمق بخشیدن به خدمات سلامت، اقتصادی تر شدن نظام سلامت و این‌که هر فرد یک متولی سلامت و پرونده سلامت داشته باشد.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: توجه به پیشگیری، بهداشت و سلامت جامعه یکی از محورهای اصلی این برنامه است و یکی از ۴ پزشک بلوک ۱۰ هزار نفری مسوول نظارت بر اعضای تیم سلامت از جمله کاردانان و کارشناسان بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت خانواده، تغذیه و سلامت روان است و بابت این کار که جزو وظایف او است حقوق دریافت می‌کند.  
   


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.