معاون کلینتون پس از مسکو به پکن و لندن رفت/ شرمن: در گفتگو با ایران پیشرفت داشتیم

معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: مذاکرات ۱+۵ ایران، تلاشی بیهوده نبود، بلکه در زمینه شناخت مواضع طرف دیگر، پیشرفت‌هایی کسب کردیم.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران پس از مسکو به پکن رفت و هم اکنون در لندن به سر می‌برد.

گزارش‌های موجود حکایت از آن دارد که وندی شرمن معاون سیاسی وزیر خارجه امریکا و مسئول پرونده ایران در دولت باراک اوباما که هفته گذشته به مسکو رفته بود، پس از آن سفری هم به پکن داشته و روز سه شنبه ۳۱ مرداد (۲۱ اوت) وارد لندن شده است.

حدس زده می شود که مهم ترین دستور کار شرمن در این مذاکرات تلاش برای نهایی کردن یک متن پیشنهادی جدید به ایران باشد که عملا نسخه بازنویسی شده پیشنهاد بغداد محسوب می‌شود.

وندی شرمن در لندن در گفتگویی با روزنامه الشرق الاوسط شرکت کرده و در این گفتگو آخرین دیدگاه‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را شرح داده است.

وی در این گفتگو که روز ۳۱ مرداد منتشر شده، درباره نتیجه مذاکرات اخیر با ایران می‌گوید: «مذاکرات ۱+۵ ایران، تلاشی بیهوده نبود، بلکه در زمینه شناخت مواضع طرف دیگر، پیشرفت‌هایی کسب کردیم».

وی درباره آخرین موضع دولت اوباما نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تهدیدهای اخیر صهیونیست‌ها درباره حمله به ایران نیز گفته است: «اسراییل نیز مانند هر کشور دیگری، درباره اتخاذ تدابیر لازم برای امنیت ملی خود، تصمیم گیری خواهد کرد، اما باید بگویم که باراک اوباما، ایمان دارد که زمان برای دیپلماسی همچنان وجود دارد و باید بر دو شیوه یعنی مذاکره و اعمال تحریم‌ها بر ایران،‌ متمرکز شویم. با وجود این اوباما معتقد است زمان دیپلماسی نامحدود نیست و وی (اوباما) گفته است که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد».

از نتیجه رایزنی‌های شرمن در مسکو، پکن و لندن اطلاع بیشتری در دسترس نیست ولی احتمالا ماحصل این گفتگوها خود را در مکالمه تلفنی جلیلی و کاترین اشتون که بناست تا پایان ماه اوت انجام شود نشان خواهد داد.

انتهای پیام/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.