معترضان در سری‌لانکا به دفتر نخست وزیر و مقر رادیو و تلویزیون حمله کردند / رئیس جمهور فراری پناهنده سنگاپور شد

منابع خبری از تعیین نخست‌وزیر سریلانکا به عنوان سرپرست ریاست جمهوری این کشور درپی متواری شدن رئیس جمهور خبر دادند.

معترضان در سری‌لانکا به دفتر نخست وزیر و مقر رادیو و تلویزیون حمله کردند / رئیس جمهور فراری پناهنده سنگاپور شد

به گزارش ممتاز نیوز، به دنبال فرار “گوتابایا راجاپاکسه”، رئیس جمهوری سریلانکا به مالدیو پارلمان این کشور رانیل ویکرام‌سینگه، نخست‌وزیر سریلانکا را به عنوان سرپرست ریاست جمهوری این کشور منصوب کرد.

رئیس پارلمان سریلانکا در سخنرانی تلویزیونی در این باره اعلام کرد: رئیس‌جمهور فراری پیش از رفتنش تمامی اختیاراتش را به نخست‌وزیر واگذار کرده بود.

رئیس پارلمان گفت: به من اطلاع داده شد که بر اساس ماده ۳۷ (۱) قانون اساسی، چون رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسه از کشور دور است، نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه برای پوشش وظایف و عملکرد او سمت منصوب شده است.

قانون سریلانکا اجازه انتصاب رئیس جمهور موقت را در غیاب رئیس جمهور در کشور می دهد.

این انتصاب درحالی صورت گرفته است که معترضان سریلانکایی پس از فرار رئیس جمهور به دفتر نخست‌وزیر نیز یورش بردند و از وی خواستند که از سمتش کناره‌گیری کند. معترضان همچنین به ساختمان رادیو و تلویزیون حمله کردند و تلویزیون سریلانکا پس از هجوم معترضانی پخش خود را قطع کرد.

نخست‌وزیر سریلانکا نیز در پاسخ به این درخواست معترضان اعلام کرده است که به محض تشکیل دولت “وحدت ملی” از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

او همچنین به پلیس و ارتش دستور داد تا تمام تلاش خود را برای برقراری نظم در کشور انجام دهند و از ایجاد یک کمیته ویژه برای حل بحران خبر داد.

ویکرمسینگه طی بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «این کمیته برای محافظت و تضمین امنیت شهروندان و بازگرداندن قانون و نظم در کشور ایجاد شده است.

به گفته سرپرست ریاست جمهوری، این کمیته متشکل از رئیس ستاد دفاع، فرماندهان زمینی، هوایی، نیروی دریایی و رئیس پلیس خواهد بود. و تمام اختیارات لازم را برای انجام کار بدون دخالت سیاستمداران دارد.

«گوتابایا راجاپاکسه» رئیس‌جمهور سریلانکا، با هواپیمای نظامی از این کشور خارج شده و به «مالدیو» – کشور همسایه سریلانکا – گریخته است. به گفته مقامات ارشد سریلانکا، رئیس‌جمهور ۷۳ ساله این کشور قرار است امروز (چهارشنبه) کناره‌گیری خود از قدرت را رسما اعلام کند. زمزمه‌های استعفای راجاپاکسه به دنبال برگزاری ماه‌ها تظاهرات ضددولتی مطرح شد. او بعد از یورش جمعیت معترضان به اقامتگاه رئیس‌جمهور در پایتخت، از روز شنبه پنهان شده بود.

رئیس جمهور مستعفی سریلانکا از سنگاپور پناهندگی گرفت

بر اساس اعلام منابع آگاه، «گوتابایا راجاپاکسا» رئیس جمهور مستعفی سریلانکا از جزایر مالدیو به سنگاپور پرواز و در آنجا پناهنده خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.