معرفی سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان؛ چین بار دیگر در صدر

۲۸خردادماه،

فضای سایبر > کامپیوتر– ممتازنیوز:
ابررایانه تیانهه-۲ چین در چهل و یکمین نسخه از لیست ۶ ماهه Top500 که سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان را معرفی می‌کند، به عنوان برترین ابررایانه جهان معرفی شد.

براساس گزارش Top500، این ابررایانه با داشتن سرعتی برابر ۳۳٫۸۶ پتافلاب به عنوان قدرتمند‌ترین و سریع‌ترین ابررایانه جهان معرفی شد. این لیست تازه در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ و در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی ابررایانش در لیپزیگ آلمان ارائه شد.

تیانهه-۲ یا راه‌شیری ۲ تا پایان سال جاری میلادی در مرکز ابررایانه ملی در گوانگ‌ژو چین مستقر خواهد شد. این اولین باری است که چین طی سه سال قبل توانسته دوباره رتبه اول را در میان ابررایانه‌های جهان به دست آورد. در سال ۲۰۱۰ نیز تیانهه-۱ توانست مقام سریعترین ابررایانه جهان را به دست بیاورد.

تیانهه-۲ از ۱۶ هزار بخش پردازشگر برخوردار است که هریک به دو پردازشگر Intel Xeon IvyBridge و سه پردازشگر Xeon Phi مجهز می باشند که این بخش‌ها به طور کلی سه میلیون و ۱۲۰ هزار هسته محاسباتی را در اختیار این ابررایانه قرار می‌دهد.

ابررایانه تیتان متعلق به لابراتوار ملی آک‌ریج که تا پیش از این رتبه اول جهان را در اختیار داشت، اکنون در رتبه دوم قرار گرفته‌است. سرعت این ابررایانه ۱۷٫۵۹ پتافلاب است و از ۲۶۱ هزار و ۶۳۲ هسته محاسباتی بهره برده‌است.این ابررایانه یکی از کم‌مصرف‌ترین ابررایانه‌های موجود در لیست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان است.

رتبه سوم به ابررایانه سکویا متعلق به IBM اختصاص یافته است. سرعت این ابررایانه ۱۷٫۱۷ پتافلاب بوده و از یک میلیون و ۵۷۲ هزار و ۸۶۴ هسته محاسباتی برخوردار است. این ابررایانه نیز از جمله ابررایانه‌های کم مصرف لیست به شمار می‌رود. در ادامه این لیست ابررایانه K فوجیتسو با سرعت ۱۰٫۵۱ پتافلاب رتبه چهارم و ابررایانه میرا با سرعت ۸٫۵۹ پتافلاب رتبه پنجم جهان را به دست آورده‌اند.

براساس لیست Top500 ابررایانه تیانهه-۲ از زوایای مختلفی قابل توجه است، از جمله اینکه بیشترین بخش این ابررایانه در خود چین تولید شده‌است و تنها بخش محاسباتی این ابررایانه را شرکت اینتل تامین کرده‌است، این به آن معنی است که اتصالات داخلی، سیستم عامل، نرم‌افزارها و ریزتراشه‌های آن ساخت چین می باشند.

اولین نسخه از لیست Top500 در ژوئن سال ۱۹۹۳ و در کنفرانسی کوچک در آلمان ارائه شد. نویسندگان این لیست در نوامبر همان سال برای بررسی تغییرات ایجاد شده در لیست آن را دوباره مورد بررسی قرار دادند و پس از آن بود که تصمیم گرفته شد هر ۶ ماه یکبار نسخه‌ای تازه‌تر از لیست منتشر شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.