معرفی مسن‌ ترین و جوان‌ ترین نامزد انتخابات

مجله مهر: تاکنون مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری مهدی کروبی بود که در انتخابات ریاست جمهوری دهم با ۷۲ سال سن در این انتخابات حضور یافت.

 بعد از او هم اکبر هاشمی رفسنجانی با ۷۱ سال سن در انتخابات ریاست جمهوری نهم حضور یافته بود.

نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری آینده، جملگی در یک رفتار مشترکند و آن اینکه هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته اند. یعنی این روزها سایت های خبری مملو است از اظهار نظر اشخاصی که هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته اند و به تبع آن گمانه هایی که در این باره که بالاخره رقبای اصلی انتخابات ریاست جمهوری دهم چه کسانی هستند.

آرمان روابط عمومی ارگان مطبوعاتی نزدیک به هاشمی رفسنجانی چندی پیش ذیل عکسی نیم صفحه از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تیتری درشت او را دعوت به حضور در انتخابات کرد و از همانجا هم بود که بحث هایی درباره شرط سنی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد.

 و همان روزنامه در همان شماره هم خود به این مقوله پرداخت که در انتخابات ریاست جمهوری شرط سنی لحاظ نشده است. و درست هم نوشته بود. در ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری که به شرایط نامزدهای انتخابات می پردازد، بین ۶ شرط هیچ محدودیت سنی برای نامزدها در نظر گرفته نشده است. برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی که حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال را برای داوطلبان ورود به مجلس تعریف کرده است.

اگر ناطق بیاید سوم می شود

خبری قطعی درباره حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات یازدهم منتشر نشد، همچنانکه هنوز حضور هیچکدام از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم قطعی نشده است. اما شاید نقش هاشمی در انتخابات گذشته در کنار حرف و حدیث هایی از اصلاح قانون انتخابات، بیشترین بخش از اخبار انتخاباتی را به خود اختصاص داد.

 هفته نامه ۹ دی وابسته به حمیدرسایی گزارشی تحلیلی از انتخاباتی که هاشمی رفسنجانی در آن ها حضور یا نقشی داشته منتشر کرد. آخرین دست از این تحلیل ها را محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس ارائه داده و درباره احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، گفته که من فکر می‌کنم مصلحت نیست که آقای هاشمی وارد میدان شود.

 ایشان جایگاه ویژه خودشان را داشته و باید جایگاه خود را حفظ کند . نیروها هم زیاد هستند که دارند فعالیت می‌کنند. ما در این دوره کمبود کاندیدا نداریم بلکه اضافی هم داریم.

باهنر البته درباره احتمال ورود ناطق‌نوری به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، تاکید کرد: آقای ناطق جزء شخصیت‌های سابقه‌دار و خوش‌نام مملکت است، حال یک مدتی ایشان خود را از مسائل سیاسی به دلیل یکسری تألمات روحی و بعضی مسائلی که در شأن خود نمی‌دانست کنار کشید، اما آقای ناطق قابل طرح است. اگر ناطق نوری وارد عرصه انتخابات یازدهم شود او با ۶۹ سال سن بعد از مهدی کروبی، اکبر هاشمی رفسنجانی در رتبه سوم مسن ترین نامزدهای انتخابات قرار می گیرد.

مسن ترین و جوان ترین نامزدها

تاکنون مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری مهدی کروبی بود که در انتخابات ریاست جمهوری دهم با ۷۲ سال سن در این انتخابات حضور یافت. بعد از او هم اکبر هاشمی رفسنجانی با ۷۱ سال سن در انتخابات ریاست جمهوری نهم حضور یافته بود.

کم سن و سال ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم به انتخابات مهرماه سال ۱۳۶۰ برمی گردد. انتخاباتی که بعد از شهادت شهید رجایی برگزار شد و حسن غفوری فرد با ۳۸ سال سن در کنار سید علی خامنه ای و سید رضا زواره ای وارد عرصه انتخابات شد.

 در آن انتخابات علی اکبر پرورش هم با ۳۹ سال سن وارد انتخابات شده بود. آقای خامنه ای که در آن انتخابات حائز اکثریت آرا شد ۴۲ ساله بودند. شهاب الدین صدر نایب رئیس مجلس هشتم نیز در انتخابات سال ۱۳۸۰ با ۴۰ سال سن وارد عرصه انتخابات شد.

نیازی به استعفا نیست

یکی از تفاوت های انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس در استعفای نامزدهای انتخابات است. برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی که نامزدهای انتخابات باید ۶ ماه پیش از تاریخ ثبت نام استعفا داده باشند درانتخابات ریاست جمهوری چنین شرطی لحاظ نشده است.

 اطلاعیه یک وزارت کشور درباره انتخابات آینده اعلام کرده بود انتخابات میان دوره ای مجلس در چهارحوزه، انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد سال ۹۲ برگزار می شود و نامزدها باید ۶ ماه قبل از ثبت نام استعفا دهند.

 این اطلاعیه این شائبه را پیش آورد که ایا این استعفا شامل نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم می شود که سید صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات با توضیحاتش این ابهام را رفع کرد.

«سیدصولت مرتضوی» با بیان اینکه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نیاز به استعفا نیست، گفته که اطلاعیه شماره یک صادره شده از سوی وزارت کشور صرفاً ناظر بر انتخابات میان دوره‌ای مجلس است و برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری کسی نیاز به استعفا ندارد.           


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.