معرفی پدافند هوایی ایران در مجموعه ۱۴ جلدی «مدافعان آسمان»

محمدرضا عاروان در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: جلد اول این مجموعه، تاریخچه تشکیل پدافند هوایی از جنگ جهانی اول تا ورود آن به ایران در دهه ۲۰ شمسی را به تصویر کشیده است. پدافند هوایی، سیستمی است که در مقابل حملات هوایی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: سیر راه‌اندازی پدافند هوایی در دوران دفاع‌مقدس و یکپارچه‌سازی سیستم پدافند هوایی سپاه و نیروهای سه گانه ارتش در آن دوران، بخشی از جلد دوم از مجموعه کتاب‌های «مدافعان آسمان» را شامل شده است. حسن روحانی در سال ۱۳۶۴، این قرارگاه را راه‌اندازی کرد و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در تاریخ دهم شهریور سال ۱۳۸۷ به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد که همه این اطلاعات در این اثر گنجانده شده‌اند.

این محقق ارتشی افزود: مجلدات دوم، سوم و هفتم از مجموعه کتاب‌های «مدافعان آسمان»، ویژه دانشجویان پدافند هوایی تدوین شده و در آن‌ها به نقش توپ ضدهوایی و شکار هواپیماهای دشمن، نقش موشک ضدهوایی و شکار هواپیماهای دشمن و آشنایی با رادار و سیستم اعلام خطر پرداخته‌ام. در حال حاضر، دانشگاه هوایی شهید ستاری و فرماندهی آموزش‌های هوایی شهید خضرایی، مسئولیت آموزش افسران و کادر درجه‌داری پدافند هوایی را برعهده دارند.

عاروان که از رزمندگان ارتشی سال‌های دفاع‌مقدس است، از گردآوری خاطرات خود در جلد پنجم «مدافعان آسمان» خبر داد و گفت: اسم این کتاب را «از گوره تا زوریخ» گذاشته‌ام و خاطرات مربوط به فراز و فرودهای جنگ و گذراندن دوره‌های آموزش پدافند هوایی در زوریخ را در این اثر بازگو کرده‌ام.

وی با اشاره به نقش امیرسرلشکر شهید منصور ستاری در تقویت سیستم پدافند هوایی خاطرنشان کرد: گرچه شهید ستاری، فرماندهی نیروی هوایی ارتش را در دوران جنگ برعهده داشت، اما کار خود در ارتش را از پدافند ضد هوایی آغاز کرد. خاطرات دوستان و همرزمان او در پدافند ضدهوایی، در جلد ششم «مدافعان آسمان» جای گرفته است. 

عاروان ادامه داد: خاطرات کارکنان توپ و موشک ضدهوایی از حضور در جبهه‌های جنگ، آشنایی با تشکیل گروه‌های پدافند هوایی و مناطق ۹گانه و آشنایی با ۴۰۰ شهید قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، در مجلدات هشتم تا یازدهم «مدافعان آسمان» منتشر می‌شوند. همچنین نقش پدافند هوایی در ۸ سال دفاع‌مقدس، آشنایی با اولین‌های پدافند هوایی و تاریخچه تشکیل معاونت نیروی انسانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، محوریت مجلدات دوازدهم تا چهاردهم این مجموعه را شکل داده‌اند.

این نویسنده در پایان مجموعه ۱۴ جلدی «مدافعان آسمان» را دایرهالمعارف پدافند هوایی خواند و تاکید کرد: تدوین این مجموعه، حدود ۲۰ سال طول کشید و به زودی توسط انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع ‌مقدس ارتش (ساحادم) به چاپ خواهد رسید.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.