معروف‌ترین رفقای دانشمند جهان / عکس

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/11-3-1391/IMAGE634740915293931931.jpg

محمود حاج‌زمان: مارگارت مید -یکی از مهم‌ترین انسان‌شناسان قرن بیستم و از بنیانگذاران مکتب فرهنگ و شخصیت- جمله مشهوری دارد: «یک گروه کوچک از انسان‌های متفکر می‌تواند دنیا را تغییر دهد. به راستی که این تنها چیزی است که همیشه نتیجه داده است.» این سخن به همان اندازه که در دنیای علم درست است، در دنیای سیاست و هنر نیز مصداق دارد. به گزارش نیوساینتیست، شاید بدون وجود ایده‌های اولیه، حمایت‌ها و مخالفت‌های دوستان‌شان، بسیاری از دانشمندان مشهور نمی‌توانستند تاثیر تاریخی خود را در دنیا به جا بگذارند. اما برخی از گروه‌های دانشمندان هستند که بیش از سایرین تمام دنیا مدیون آنها هستند.
 

این گروه روان‌شناس

دانش روان‌شناسی و روان‌پزشکی در اوایل قرن بیستم پایه‌ریزی شد، علومی که بحث‌ها و منازعات آن تا امروز نیز ادامه دارد. در حالی‌که زیگموند فروید شناخته‌ترین چهره این جنبش است، دوستان و دانشجویان نزدیک وی نیز در این میان از نفوذ و تاثیر زیادی برخوردار هستند. این عکس که در سال ۱۹۰۹ / ۱۲۸۸ گرفته شده است، تاثیرگذارترین افراد گروه را نشان می‌دهد. اعضای این گروه عبارتند از: فروید (نشسته، نفر اول از سمت چپ)، استنلی هال و کارل یونگ در ردیف جلو، و آبراهام بریل، ارنست جونز و ساندور فرنچزی در ردیف پشت.
 

پیشتازان دانش ژنتیک

فرانسیس کریک در سال ۱۹۵۱ / ۱۳۳۰ و در دانشگاه کمبریج با جیمز واتسون ملاقات کرد. وی در کتاب خود با عنوان «چیزی که دیوانه در پی آن است» اولین ملاقات خود را این‌گونه توصیف می‌کند: «جیم و من بلافاصله با هم هماهنگ شدیم؛ که بخشی از آن به دلیل تشابه فوق‌العاده علایق ما بود. بخش دیگر نیز به گمان من ناشی از خودبینی خاص جوانی بود؛ یک بی‌رحمی، یک ناشکیبایی همراه با تفکر آشفته که به طور طبیعی در هر دو ما وجود داشت.» حاصل همکاری آن دو بر روی چیزی که پروژه جانبی کار اصلی آنها بود، کشف ساختار دی‌ان‌ای بود؛ موفقیتی که جایزه نوبل مشترک برای آنها و دوران جدیدی در ژنتیک و زیست‌شناسی مولکولی را برای بشریت به ارمغان آورد.
 

انجمن مهتابی بیرمنگام

انجمن مهتابی بیرمنگام در سال ۱۷۶۵ / ۱۱۴۴ در انگلستان و به عنوان یک باشگاه شام پایه‌گذاری شد. دلیل نام‌گذاری انجمن این بود که گردهمایی‌های آن در شب‌هایی برگزار می شد که ماه بدر در آسمان حضور داشت. البته دلیل این کار علاقه به اخترشناسی نبود، بلکه نور ماه به اعضا کمک می‌کرد تا راه خانه خود را پیدا کنند. این نقاشی مربوط به گردهمایی برگزار شده در خانه جیمز وات مخترع است. سایر اعضاء که نقش کلیدی در انقلاب صنعتی بر عهده داشتند شامل جیمز که‌یر و جوزف پریستلی شیمی‌دان، اراسموس داروین فیزیک‌دان و شاعر، و پیشرو صنعت سرامیک، صنعتگر و مخالف سرسخت برده‌داری یعنی جوسای وجوود هستند.
 

نخستین حامیان نظریه تکامل

زمانی‌که چارلز داروین مشغول تنظیم نظریه تکامل خود بود، جوزف دالتون هوکر گیاه‌شناس (راست) و چارلز لیل زمین شناس (وسط) تاثیرات مهمی بر روی وی داشتند. مطالعات زمین‌شناسی لیل نشان می‌داد که زمین بسیار پیرتر از تصورات قبلی است و این، زمان لازم را برای تغییرات آهسته انتخاب طبیعی داروین و خلق تنوع زیستی از یک نیا باستانی مشترک فراهم می‌کرد.
طی نامه‌ها و ملاقات‌های خود در منزل داروین، هوکر و لیل ‌توانستند تا از این طبیعت شناس کمرو و خجالتی در نوشته‌ها، مقالات چاپ شده و بعدها در دفاع از منشاء گونه‌ها حمایت کنند.

۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.