معلمی نداریم که نگران آینده اش باشد

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا-حاجی بابایی گفت: در طول مدت ماموریتم در این وزارتخانه هیچگاه اسیر حزب و گروهی نبوده و آموزش و پرورش را سیاسی اداره نکردم.

به گزارش خبرگزاری آریا، حمیدرضا حاجی بابایی در سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش که از صبح شنبه در سالن همایشهای رازی در حال برگزاری است، افزود: حضورم در آموزش و پرورش به دلیل عشق به معلمان بود و امروز این رابطه آنقدر صمیمی و عاشقانه است که تمام فعالیتها و اقدامات تحولی در این وزارتخانه به صورت شبانه روزی و بدون کوچکترین خستگی انجام شد.

وی افزود: سخنان فراوانی در طول این ۴ سال دربارهٔ آموزش و پرورش گفته شد اما امروز می خواهم بگویم کارهایم در یک جمله خلاصه می شود و آن این است که آمده ایم تا نگاهها به این وزارتخانه را تغییر دهیم. آموزش و پرورش در کشور حرف اول را بزند.

به گفته حاجی بابایی، آنچه که در دولت دهم شکل گرفت ثمره تلاشها و کوششهایی بود که در نهایت نشان دهیم کلیدی ترین و اساسی ترین محور توسعه در یک کشور آموزش و پرورش است و تا زمانی که به این جایگاه نرسیم که همه سخنان در کشور آموزش و پروش می زند آن کشور توسعه پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به صحبتهای مقام معظم رهبری گفت: رهبری فرمودند آموزش و پرورش بالاترین وزارتخانه در میان همه وزارتخانه هاست و آن چه تا امروز انجام شده است همانند باند فرودگاهی است که بزرگترین باند فرودگاه برای پرواز انسان است.

حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش را سیاسی اداره نکرده ام توضیح داد: همواره در تلاش بوده ام که این وزارتخانه را به صورت ولایی ملی و اسلامی اداره کرده تا بتوانم برنامه ها و اقدامات تحولی را بدون هیچ حاشیه ای انجام دهم. در طول ۱۸۰ سال قبل هیچ گاه سیستم آموزشی کشور صاحب نقشه راه نبوده اما این نقشه و سند در دولت نهم و دهم تدوین شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، سیاستهای کلی آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور، نقشه تعلیم و تربیت، سند تحول بنیادی و… از جمله ۱۷۰ اقدامی بود که آموزش و پرورش به سرانجام رسانده است.

حاجی بابایی با بیان اینکه تدوین و تصویب سند تحول بنیادین دو سال زمان برد تصریح کرد: اگر در آموزش و پرورش هیچ کار دیگری جز سند تحول بنیادین انجام نمی شد باز هم می توانستیم ادعا کنیم که مهمترین کار ممکن را در این وزارتخانه انجام داده ایم. اما امروز باید بگویم که در کنار سند تحول ۷۰۰ پروژه و طرح شکل اجرایی به خود گرفت. تمام این پروژه ها در کتابی به نام شمیم تحول چاپ شده است.

وی با اشاره به این که تا کنون اقدامی خلاف قانون در آموزش و پرورش انجام نداده ام گفت: همه کارهایم مطابق با سند تحول و یا فرمایشات مقام معظم رهبری و یا قانون برنامه پنجم بوده است. ضمن آن که برای تبیین سند تحول ۲۱۲ سفر استانی ۵۶۲ همایش ۵۶۲ سخنرانی کارگاهی برای ۴۲۱ هزار ۶۸۵ فرهنگی انجام داده ام.

حاجی بابایی در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: که در طول ۴ سال خدمت در آموزش و پرورش یک روز تعطیلی را هم نداشته ام و در طول این مدت به صورت شبانه روزی حتی بدون یک روز مرخصی خود و همکارانم برنامه های این وزارتخانه را پیش بردم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده اش گفت: دهها هزار معلم حق التدریسی با ۱۰۰ هزار تومان حقوق ۱۰ هزار معلم شرکتی و کار معین تا قبل از ورودم به این وزارتخانه تعیین تکلیف نشده بودند اما امروز یک معلم وجود ندارد که نسبت به آینده شغلی اش نگران باشد ضمن آنکه تعداد کارکنانمان را نیز تا ۲۰۰ هزار نفر کاهش داده ایم.

حاجی بابایی با بیان اینکه معلم یک ویژگی دارد و آن عزت است تصریح کرد: در دولت نهم و دهم کاری برای معلم انجام شد که دیگر معلمان سر خود را جلوی هیچ وزیر و دولتی خم نمی کنند.

حاجی بابایی با اشاره به راه اندازی دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی دیگر از اقدامات خود گفت: از ۲۵ هزار نفر دانشجوی جذب شده در این دانشگاه ۶ هزار دانشجو با معدل ۲۰ بوده اند که همه این دانشجویان وضعیت تحصیل و استخدامشان روز اول مشخص است.

وی ادامه داد: ۳۵ سال معلمان برای راه اندازی دانشگاهی به نام خود لحظه شماری می کردند که در دولت دهم این اتفاق افتاد. همچنین ایجاد ۹ هزار مجتمع آموزشی در کشور برای دستیابی به عدالت آموزشی و افزایش ۵۰ درصدی اعزام معلمان به خارج از کشور افزایش مدال طلای المپیک دانش آموزی افزایش تعداد قبول شدگان در دانشگاه در مدارس دولتی، اجرای نظام جدید آموزشی از دیگر اقداماتی است که در دولت دهم انجام شد.

حاجی بابایی گفت: امسال اولین سالی است که از ۳۹ نفر رتبه های برتر کنکور ۳۱ نفر از مدارس دولتی و ۸ نفر از مدارس غیردولتی برگزیده شدند که این همه نشان از رقابت سنگین در مدارس دولتی است.

وی افزود: منتقدان از ما می خواستند که یک سال اجرای نظام آموزشی را به تاخیر بیاندازیم که اگر این اتفاق می افتاد هیچ وقت نظام جدید شکل اجرایی به خود نمی گرفت. پس از اجرا به ما انتقاد وارد کردند که چرا به شکل ۶،۳،۳ اجرا شده است که ما اعلام کردیم این مرحله اول است و در مرحله بعدی به شکل ۳،۳،۳ اجرا می کنیم. همچنین ۲۳ میلیون کتاب جدید در شرایط سخت تحریم در سال قبل چاپ و توزیع شد.

حاجی بابایی با بیان اینکه سال قبل پرفشارترین سال برای دولت در ۳۵ سال قبل بود گفت: سال قبل کشور مانند شرایط تنگه احد بود اما من در وزارت آموزش و پرورش کلمه ای حرف نزدم که رادیو و یا روزنامه های خارجی علیه آموزش و پرورش گزارش تهیه کنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: دولت ۲۵ میلیارد تومان در سال قبل آب، برق و گاز مدارس را و همچنین ۶۰ میلیارد تومان سرانه آن ها را تامین کرد. همچنین اردوهای راهیان نور از ۲۳ هزار نفر به یک میلیون نفر رسید که این همه نشان دهنده توجه آموزش و پرورش به اردوهای راهیان نور است.

حاجی بابایی افزود: افزایش استخدام معلمان ورزش از ۱۰ هزار نفر به ۳۶ هزار نفر، استخدام مشاوران از ۱۰ نفر به ۲۳ هزار نفر، استخدام ۵ هزار معلم برتر قرآنی، صبحی کردن ۹۰ درصد مدارس، افزایش دانش آموزان هنرستانی بر اساس برنامه پنجم به بیش از ۵۰ درصد، افزایش دانش آموزان نمونه دولتی، افزایش پیش دبستانی از ۴۰۰ هزار نفر ۸۶۲ هزار نفر، هوشمندسازی مدارس استثنائی، ۵ برابر شدن سرانه مدارس استثنایی از جمله دیگر اقداماتم در این وزارت خانه است.

وی گفت: برای اولین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش دولت ۴ میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره برای مقاوم سازی ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی برداشت کرد که در نتیجه آن کلاس های ایمن در کشور دو برابر شد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: رتبه بندی معلمان و تصویب آن از سوی آموزش و پرورش انقلابی بود در این وزارتخانه که نشان داد معلم جایگاه هیئت علمی دارد نه کارمندی و این همه را مدیون رئیس جمهور هستیم.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.