معلولان هم می توانند خلبان باشند

۲۵خردادماه،

محققان در یک تلاش بی وقفه موفق شده اند هلی کوپتری را با کنترل ذهن به حرکت درآورند این پروژه قدمی بزرگ در راستای توانمندساختن معلولین است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محققان با طراحی یک آزمایش توانسته اند به معلولین جسمی توانایی ببخشند تا کارهای خود را انجام دهند در این آزمایش فرد معلول با کنترل ذهن خود هدایت هلی کوپتر را به عهده می گیرد.

بر روی سر این فرد یک کلاهک ویژه قرار دارد که پوشیده از یک سیستم کامپیوتری رابطه با مغز است، هدایت هلی کوپتر به این گونه است که فرد معلول تنها تصور می کند که مشت دست چپ خود را بسته است و هلی کوپتر به سمت چپ هدایت می شود و همچنین برای حرکت دادن هلی کوپتر به سمت راست هم تنها تصور می کند که مشت دست راست خود را بسته است ،سیگنال های مغزی این فرد از طریق الکترودهای تعبیه شده در کلاه ثبت شده و به یک کامپیوتر که به صورت wifi به هلی کوپتر وصل است منتقل می شود این کار، کاملاً اتوماتیک انجام می شود و هیچ نیازی به انجام عمل از سوی فرد ندارد.

هلی کوپتر این آزمایش مجهز به یک دوربین فیلم برداری است که به حس تجسم کاربر و همچنین دریافت باز خورد کمک می کند.

با توجه به این که این آزمایش نشان داده است اشخاص مبتلا به فلج و بیماران عصبی می توانند با قدرت تفکر خود از روی صندلی چرخدار، هدایت هلی کوپتر را به عهده بگیرند و مطمئناً می توانند کارهای روزمره خود را به راحتی با این سیستم طراحی شده و به کمک کنترل ذهن انجام دهند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.