مغایرت قانون نقل و انتقال خودروها با قانون

این خبر امروز یکشنبه ۱۴ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

مغایرت قانون نقل و انتقال خودروها با قانون

عصر خودرو : معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از بررسی آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی خبر داد و تاکید نمود که اگر بررسی‌های مجلس در تشخیص مغایرت این آیین‌نامه با قانون به نتیجه نرسد، موضوع از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری خواهد شد.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو به نقل از ایسنا احمد تویسرکانی در حاشیه گردهمایی فصلی مدیران ستادی و استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع خبرنگاران تصریح نمود: تبدیل اسناد مالکیت از حالت سنتی، دست‌نویس و دفترچه‌ای به اسناد مالکیت تازه که تحت سیستم کاداستر است و در حقیقت یک عقبه بسیار ناهمواری را هموار می‌کند، خوشبختانه مدتی است که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آغاز شده است و ادامه دارد.
وی ادامه داد: ما تا امروز بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار سند مالکیت تازه را در اختیار مردم گذاشته‌ایم و مفهومش این است که ما بانک جامع املاک، کدهای یونیک کشوری و بخشی از مالکیت‌ها را با مختصات دقیق جغرافیایی مشخص نموده‌ایم.
تویسرکانی افزود: در رابطه با اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند هم که جانشین همان مواد سابق ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت است خوشبختانه از اول آبان ماه این قانون اجرایی شد. ویژگی‌های اجرایی این قانون این است که ما پذیرش حضوری نداریم و اشخاص نیازی به حضور ندارند بلکه فایل الکترونیکی مدارک خود را از طریق اینترنت و اصل مدارکشان را از طریق پست سفارشی برای ما می‌فرستند و بررسی‌ها بدون حضور اشخاص صورت می‌گیرد.
وی اظهار نمود: خوشبختانه ظرف این مدت کوتاه قریب به ۲۵ هزار درخواست واصل شده است و به سرعت در حال افزایش است؛ البته به سبب اینکه اشخاص بی‌جهت تقاضاهایی را ارسال نکنند و مدارک کامل باشد، این کار با دقت انجام می‌شود و به نظرم مشکلاتی که ما در رابطه با اجرای مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ در گذشته داشتیم ان‌شاءالله در اجرای این قانون نخواهیم داشت.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با امکان ثبت بین‌المللی اختراعات در ایران نیز خاطرنشان نمود: ثبت بین‌المللی اختراعات نیازمند زیرساخت‌های مناسبی از جمله جست‌وجو است. اگر موانع در این زمینه برطرف شود ان‌شاءالله زمینه ثبت بین‌المللی اختراعات به سرعت فراهم خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره روند ثبت شرکت‌های تجاری نیز تصریح نمود: در حال حاضر ثبت شرکت‌های تجاری در تهران از طریق اینترنت انجام می‌شود یعنی مراجعه حضوری را در رابطه با شرکت‌های با مسئولیت محدود قبول نمی‌کنیم و این کار را در سراسر کشور پیگیری می‌کنیم و اگر این اقدام صورت بگیرد ما نظم،‌ شفافیت و دقت بسیار خوبی را در سطح شرکت‌های تجاری شاهد خواهیم بود.
معاون قوه قضاییه همچنین در باره اعتراض این سازمان به آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: یک بخش از این آیین‌نامه مغایر قانون است که اقدامات لازم از طریق هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و اگر این اقدامات در آنجا به نتیجه‌ای نرسید، از طریق دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری خواهیم نمود چون تقریبا این جمع‌بندی صورت گرفته است که بخشی از این آیین‌نامه مغایرت جدی با قانون دارد.
 بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۵/۵/ هیات وزیران، دارندگان وسایل نقلیه یا نماینده قانونی آنان مکلفند پیش از هر گونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند.
همچنین طبق ماده ۴ این آیین‌نامه دفاتر اسناد رسمی مجاز به صدور سند نقل و انتقال وسیله نقلیه پیش از مراجعه دارندگان وسایل نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک نمی باشند.

یکشنبه ۱۴ آبان   ۳:۴۸

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.