مغز متفکر آل سعود در قطر به دنبال چیست؟

دیپلماسی ایرانی نوشت:

شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی، پس از چندین ماه گمانه زنی در خصوص عدم سلامت جسمی وی سرانجام ظاهر شد. آخرین اخبار از سفیر سابق عربستان در آمریکا به روزهایی بازمی گردد که انفجاری در ساختمان های دولتی این کشور، این شایعه را به سرزبان ها انداخت که او در این حادثه به شدت مجروح شده است. عدم حضور وی در محافل عمومی نیز به قوت گرفتن این شایعه دامن زد. اکنون به گزارش گاردین آقای بندر بن سلطان روز چهارشنبه خود را در دوحه قطر گذرانده است.

سفری که گفته می شود اصلی ترین محور آن بحث در خصوص سوریه و طولانی شدن بحران سیاسی در این کشور است. گاردین در این خصوص می نویسد: این بندر بن سلطان است که سیاست های کلان عربستان در قبال سوریه را هدایت می کند. او انگیزه بسیار قوی برای اداره حمام خونی دارد که در سوریه به راه افتاده است. بندر در امریکا نیز وجه قابل قبولی در میان سیاستمداران دارد. ۲۲ سال از عمرش را در واشنگتن گذراند.

با ریگان و بوش های پدر و پسر ارتباط بسیار نزدیکی داشت و بسیاری در عالم سیاست او را زوج سیاسی بوش می خواندند. برخی رسانه های غربی دست او را در معادلات کلان بین المللی افشا کرده اند.

برخی از رمز و رازهای پیرامون بندر بن سلطان به سالهای لشگرکشی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان و شکل گیری جریان مجاهدین علیه این اشغال باز می گردد. مجاهدینی که در دهه ۸۰ مورد حمایت عربستان و امریکا در افغانستان قرار گرفتند. بندر بن سلطان در خصومت ورزی علیه ایران شهره عام و خاص است. رابطه های بسیار قوی با اسرائیل داشته و اسرائیل را کمتر از ایران تهدیدی برای منطقه می خواند.

پرونده سوریه از ابتدای ناآرامی ها در اختیار بندر بن سلطان بوده است. این بندر بود که ماجرای جدایی مناف طلاس از بشار اسد را رهبری کرد. منابع نزدیک به خاندان سلطنتی در عربستان تاکید می کنند که وضعیت قدرت در این کشور بسیار نابسامان است. پادشاه ۸۸ ساله بیمار است. ولیعهد سلمان ۷۶ ساله در خارج از کشور مشغول مداوا است. وزیر امور خارجه سعود الفیصل ۷۲ ساله هم روزهای نقاهت را می گذراند.

گاردین در این خصوص می نویسد : بی شک سفر بندر به قطر با محوریت سوریه بوده است. باید منتظر ماند و تاثیر این سفر بر رویکرد جدید عربستان و متحدانش در قبال دمشق را مشاهده کرد.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.