مـذاکـرات ایـران بـا مـصـر بـرای فـروش نـفـت/قیمت نفت هنوز بسیار کم است

IMG_9607.jpg

وزیر نفت در پاسخ به پرسش ایسنا درباره پاسخ ایران به اعلام آمادگی مصر برای خرید نفت از کشورمان، خبر داد: برای فروش نفت به مصر درحال مذاکره هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رستم قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که قیمت نفت هنوز بسیار کم است تصریح کرد:‌ هنوز برای افزایش قیمت نفت جا هست. در زمستان همواره افزایش قیمت نفت داشته‌ایم، امسال هم طبیعی است که افزایش قیمت نفت را در زمستان داشته باشیم. از سوی دیگر تولید نفت دریای شمال به دلایل فنی ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است که می تواند باعث افزایش قیمت نفت شود.

وزیر نفت درباره این که گفته می شود نفت ایران به قیمت خوب به فروش می‌رود، اظهار کرد:‌ نفت دنیا را خوب می‌خرند، نفت ایران را هم خوب می خرند.

قاسمی که در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخن می‌گفت، همچنین درباره میزان ذخایر نفت ایران به خبرنگار ایسنا گفت: میزان ذخایر نفت ایران ۱۵۴ میلیارد بشکه قابل برداشت در روز است و بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد بشکه نفت درجا داریم. با روش‌های بازیابی ذخایر موجود می‌توانیم ۱۵۴ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت داشته باشیم که ان‌شالله با تکنولوژی‌های جدید این میزان می تواند افزایش پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار انرژی ایسنا درباره قرارداد انتقال گاز به پاکستان نیز اظهار کرد: قرارداد ایران با پاکستان برای سال ۲۰۲۲ نهایی شده و خط لوله انتقال گاز موسوم به “صلح” از عسلویه تا مرز پاکستان در مرحله نهایی است. در حال حاضر پاکستانی‌ها کارهای مقدماتی شروع خط انتقال داخل پاکستان را آغاز کرده‌اند که قرار شد ما هم مبلغی در آن جا سرمایه‌گذاری کنیم تا سال ۲۰۲۲ پاکستان بتواند خط انتقال داخل آن کشور را تمام کند.

وزیر نفت در پاسخ به سئوالی درباره میزان سرمایه‌گذاری ایران در پاکستان گفت: میزان سرمایه‌گذاری ایران در پاکستان ۲۵۰ میلیون دلار است.

*برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی

به گزارش ایسنا، وزیر نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت تولید نفت از پارس جنوبی گفت: پارس جنوبی یکی از میادین بزرگ دنیا است که بیش از هشت درصد گاز جهان را دارد. مطالعات نشان می‌دهد که پارس جنوبی از حجم بسیار گسترده‌ای از ذخایر برخوردار است و پتانسیل بالایی دارد.علاوه بر گاز یکی از لایه‌های این میدان لایه نفتی است که خوشبختانه ما الان کار عملیات برداشت از آن میدان را در لایه نفتی شروع کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال حداقل برداشت لایه نفتی را داشته باشیم.

قاسمی درباره میزان برداشت نفت از این میدان نیز گفت: پیش بینی ما این است که تا پایان سال بتوانیم روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت برداشت کنیم و بلوک‌های بعدی را توسعه دهیم. پیش بینی می کنیم بتوانیم در گام‌های بعدی بالای صد هزار بشکه برداشت داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین طرح‌های وزارت نفت گفت:‌ طرح‌های پالایشگاهی را در دستور کار داریم، همچنین کار بهینه سازی پالایشگاه‌های کشور در این دولت تمام می‌شود.

وی درباره پالایشگاه آبادان نیز گفت:‌تا پایان امسال طرح توسعه این پالایشگاه به پایان می رسد اوایل سال آینده کارهای پالایشگاه تبریز نیز به پایان می رسد و می توان گفت کار مجموعه پالایشگاه‌های کشور که در حال توسعه هستند انشاالله اوایل سال آینده به پایان می رسد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.