مقامات بلندپایه ایران وترکیه برلزوم توسعه همکاریهای دوکشور دربخش صنعت تاکیدکردند

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، نهاد ارگون و سعیدلو به دنبال دیدار بین هیاتهای دوکشور در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، نتایج گفت و گوها را مفید و سازنده و رو به جلو ارزیابی کردند.

نهاد ارگون در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص دستور کار مذاکرات وی با سعیدلو گفت: ایران و ترکیه طرحهای مختلف همکاری دارند که یکی از این طرحهای مهم احداث شهرک صنعتی مشترک در مرز دوکشور می باشد و در این راستا نیز اقدامات جدی صورت گرفته است.

وی افزود: کمیته های فرعی مشترکی که بین دوکشور در این رابطه تشکیل شده، به مراحل مهمی رسیده و در خصوص محل احداث این شهرک به توافقاتی دست یافته اند. پیش بینی می شود تصمیمات نهایی در این زمینه ظرف چند روز آینده به افکار عمومی ایران و ترکیه اعلام شود. مرحله بعد تسریع در فعالیتهای زیرساختی اجرای این طرح می باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا زمان مشخصی برای اجرایی کردن این طرح در نظر گرفته شده است یا نه گفت: برخی مسائل حقوقی باید هر دوطرف در قوانین و مقررات خود حل و فصل کرده و اصلاحات و تنظیماتی انجام دهند. وزارتخانه ها و در این میان وزارت امور خارجه دو کشور نیز فعالیت می کنند و شاید هم لازم باشد یک قرارداد بین المللی نیز بین دوکشور امضا شود. وزیر صنعت، علوم وفناوری ترکیه افزود: البته فعالیتهای تکنیکی برای تهیه پیش نویس های این قراردادها ادامه دارد و امیدواریم بعداز این مرحله به سرعت طرح اجرایی شود.

ارگون در پاسخ به سووال دیگری گفت: دوکشور برای رقابت در سطح بین المللی و استفاده بهینه از امکانات یکدیگر به سرعت عمل جدی نیاز دارند و اگر ما در این مسابقه جهانی قدری سریعتر از دیگران حرکت نکنیم، لاجرم عقب خواهیم ماند و موضوعی که امروز در دیدار با سعیدلو مطرح شد و هر دوطرف نیز بر آن توافق داشتند، افزایش سرعت عمل در اجرایی کردن توافقات و توسعه و تعمیق مناسبات اقتصادی و تجاری در حوزه های مختلف به ویژه صنعت بود.

سعیدلو نیز گفت: دو ملت ایران و ترکیه روابط بسیار عمیق تاریخی و گسترده ای دارند، روابط سیاسی در سطح عالی است و می خواهیم که در حوزه اقتصادی و تجاری نیز توسعه یابد. وی افزود: خوشبختانه در دوره اخیر حجم مبادلات تجاری افزایش قابل ملاحظه ای داشته و امسال حجم تجارت از ۱۶ میلیارد دلار به ۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

معاون بین الملل رییس جمهوری ایران با اشاره به سفر ‘رجب طیب اردوغان’ نخست وزیر ترکیه به تهران در فروردین ماه گذشته گفت: در این سفر تصمیم گرفته شد که حجم مبادلات تا سال ۲۰۲۴ به ۳۵ میلیارد دلار برسد و من از طرف ایران و یلماز از ترکیه مامور شدیم که پیگیری جدی داشته باشیم تا گره ها گشوده و روانسازی شود.

به گفته وی با تماسهای فشرده ای که بین دوطرف صورت گرفته، نتایج خوبی حاصل شده و امسال مبادلات تجاری دو طرف به رقم ۲۲ میلیارد دلار قابل افزایش است ولی با ظرفیتهایی که دو کشور دارند دسترسی به رقم ۳۵ و ۴۰ میلیارد دلار نیز دشوار نخواهد بود.

سعیدلو که شب گذشته در راس هیات بلندپایه ای وارد ترکیه شده است، امروز اولین دیدار خودرا با ‘جودت یلماز’ وزیر توسعه و رییس طرف ترک کارگروه مشترک پیگیری روابط ایران و ترکیه و کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری دوکشور انجام داد و سپس به اتفاق وی در اولین نشست این کارگروه شرکت کرد.

پیش بینی می شود سعیدلو امشب با ‘رجب طیب اردوغان’ نخست وزیر و فردا نیز با ‘عبدالله گل’ رییس جمهوری ترکیه دیدار و گفت و گو کند.

سعیدلو حامل پیامی از محمود احمدی نژاد به رییس جمهوری ترکیه است.

احمدی نژاد رییس دوره ای جنبش عدم تعهد در پیام خود، عبدالله گل را برای شرکت در شانزدهمین نشست سران ‘جنبش عدم تعهد’ در شهریور ماه آینده، به تهران دعوت کرده است.

خاورم**۲۰۱۱**۲۳۰**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۳۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.