مقام امریکایی بر احداث خط لوله ترانس خزر تاکید کرد

به نوشته این روزنامه چاپ باکو، این مقام امریکایی در سفر خود به باکو با این اظهارات خود، پیام شدیداللحنی را به مسکو داد.

مشاور وزیرامور خارجه امریکا در امور انرژی اورآسیا تاکید کرد: در صورتی که برای احداث این خط لوله بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان توافقی حاصل شد، سایر کشورها قادر به جلوگیری از احداث این خط لوله نیستند.

در طرح ترانس خزر که اواخر سال میلادی گذشته به پیشنهاد اتحادیه اروپا به ترکمنستان مطرح شد و امریکایی ها نیز از آن حمایت کردند، اروپایی ها درصدند با احداث خط لوله در بستر دریای خزر بخشی از گاز مورد نیاز اروپا را از منابع ترکمنستان با گذر از خاک جمهوری آذربایجان تامین کنند.

پس از اینکه احداث خط لوله با مخالفت روسیه و ایران مواجه شد ‘رونق عبداله اف’ رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) گفت: جمهوری آذربایجان در طرح احداث خط لوله ترانس خزر مشارکت نخواهد کرد.

این مقام آذری افزود: طرح احداث خط لوله ترانس خزر مربوط به ترکمنستان و اتحادیه اروپا است و جمهوری آذربایجان در این طرح مشارکت نخواهد کرد.

وی با اشاره به انتشار برخی خبرهای رسانه های خارجی مبنی بر حصول توافق بین جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در رابطه با احداث خط لوله ترانس خزر اظهار داشت: اجرای این طرح به ترکمنستان و اتحادیه اروپا برمی گردد و جمهوری آذربایجان می تواند به عنوان کشور ترانزیت در این طرح شرکت کند.

رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان در عین حال تاکید کرد: جمهوری آذربایجان به عنوان یک شریک در طرح ترانس خزر حضور ندارد و در این طرح مشارکت نخواهد کرد.

خاورم/۱۱۰۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۰۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.