مقام معظم رهبری بزرگترین واقف کتاب خطی کتابخانه آستان قدس رضوی

۲۸ آبان ،

شیراز / واحد مرکزی خبر/ فرهنگی

مقام معظم رهبری بزرگترین واقف کتاب خطی در طول تاریخ کتابخانه آستان قدس رضوی می باشند.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها ، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی امروز در شیراز گفت: تعداد نسخه‌های اهدایی مقام معظم رهبری ، ۱۴ هزار نسخه خطی و چاپ سنگی است که بیشتر موارد اهدایی آن را کتاب‌های خطی تشکیل می‌دهد.
آقای زاهدی افزود: برای مجموع کتاب‌های مقام معظم رهبری باید ۱۴ جلد فهرست نوشته شود که این کار در مراحل پایانی قرار دارد و یک جلد از این مجموعه فهرست امروز در دوازدهمین همایش حامیان نسخ خطی در شیراز برگزیده و تجلیل شد.
وی گفت: جلد اول مجموعه‌ای که مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا کردند ، فهرست کتاب‌ها و نسخ موجود جهان اسلام در حوزه قرآن و علوم قرآنی است.
نسخ خطی موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بی‌نظیرترین گنجینه‌های قرآنی خطی در جهان اسلام است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها ، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: حدود ۱۶ هزار نسخه و جزوه قرآن در این کتابخانه وجود دارد و چند نسخه از نسخه‌های قرآن موجود منسوب به حضرت علی (ع) ، امام حسن (ع) ، امام حسین (ع) ، امام سجاد (ع) ، امام صادق (ع) و امام رضا (ع) نیز در این کتابخانه موجود است.
آقای زاهدی گفت: یک قرآن از وقت حضرت امام رضا (ع) در ابتدای قرن سوم ، قدیمی‌ترین نسخه خطی اهدا شده به کتابخانه آستان قدس رضوی است که بیانگر تاریخ خود کتابخانه نیز بوده و در سال ۳۲۷ هجری وقف آستان قدس رضوی شد.
وی افزود: بنابر توالی تاریخی ، قرآن‌های متعدد از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کاتبان ، مذهبان و وراقُان جهان اسلام در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد.
همچنین مجموع دست‌خط‌‌های بزرگترین کاتبان جهان اسلام در کتابخانه آستان موجود است.
۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.