مقاومت دلالان در برابر بانک مرکزی

بینا- با وجود عرضه روزانه در اتاق ارزی از سوی بانک مرکزی دلالان بازار فردوسی همچنان مقاومت می کنند و نرخ ارز را روز به روز افزایش می دهند.

بازار ارز حدود ۵ روز است که میهمان تازه وارد دارد؛ اتاق ارزی از دوشنبه هفته پیش راه اندازی شد تا با تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای گروه ۳ تا ۵ میزان تقاضا در بازار ارز را کاهش دهد.

براساس گزارش پانا، اولین روز فعالیت اتاق تنها ۱۰ میلیون دلار معامله شد و در روز چهارم این رقم به ۱۸۰ میلیون دلار رسید در حالی که بازار ارز ایران روزانه به حداقل ۱۸۰ میلیون دلار تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی نیاز دارد.

در ابتدای ورود این اتاق انتظار می رفت تا بازار آزاد ارز حداقل برای مدت کوتاهی شرایط خود را تغییر داده و قیمت کاهش یابد اما از همان روز اول شاهد رشد ۲۰ تومانی دلار بودیم.
نرخ دلار در پایان روز چهارم معاملات با رشد ۲۳۰ تومانی به ۲ هزار و ۶۹۰ تومان در بازار آزاد رسید این در حالی است که بانک مرکزی نرخ خود را ۲ درصد زیر قیمت آزاد و حدود ۲ هزار و ۳۹۲ تومان تعیین کرد.
در حال حاضر نرخ دوم بانک مرکزی هم نسبت به نرخ آزاد ۱۲ درصد اختلاف دارد.

اما علت مقاومت بازار آزاد در چیست؟
گزارش پانا از بازار ارز نشان داد که برای این جهش های قیمتی ۳ علت وجود دارد اول اینکه بازار نگران شکل گیری جنگی میان ایران و غرب است که در صورت وقوع شرایط برای همه بخش های بازار دشوار خواهد شد در نتیجه قیمت ارز افزایش خواهد یافت.

دلیل دوم به موضوع تامین ارز واردات باز می گردد؛ در حال حاضر بانک مرکزی تنها برای ۵ دهک کالایی ارز تامین می کند، برای دهک یک و ۲ ارز مرجع و برای دهک ۳،۴ و ۵ ارز غیر مرجع با نرخ ۲ درصد زیر قیمت بازار آزاد تامین می شود.
از آنجایی که ۵ دهک دیگر برای واردات باید از بازار آزاد ارز تامین کنند، تقاضا در بازار همچنان بیشتر از عرضه است و در نتیجه قیمت روند صعودی خود را ادامه می دهد.

یک مساله دیگر نیز در اینجا وجود دارد و آن مقاومت صرافان در برابر تشکیل اتاق ارزی است که می تواند بازار این گروه را به شدت زمین زده و آنها را از دایره معاملات کلان ارز خارج کند.
صرافان در حال حاضر مجری اصلی معاملات ارزی هستند و سود کلانی در این بین کسب می کنند در صورتی که اتاق ارزی بتواند کلیه معاملات وارداتی را پوشش دهد دیگر معاملات در چهارراه فردوسی تنها به چند میلیون دلار که برای مسافرت هزینه می شود خلاصه خواهد شد و این حاشیه سود صرافان را به شدت به خطر می اندازد.
این عامل سبب شده است تا در یک هفته گذشته از سوی این گروه کمترین عرضه در بازار صورت بگیرد و با وجود کاهش تقاضا، بازهم تعادل عرضه و تقاضا برقرار نشود و نرخ دلار روند صعودی دنبال کند.

در این بین تمرکز بانک مرکزی بر ادامه فعالیت اتاق ارزی و همچنین افزایش عرضه ها می تواند بازار را به ثبات کامل برساند مشروط بر آنکه اتاق ارزی نیاز کامل واردات کالاهای گروه ۲ تا هشت را پوشش دهد، در این صورت این اتاق تعیین کننده نرخ ارز آزاد می شود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.