مقبولیت؛ ملاک جامعتین برای انتخابات

ایران > سیاست – گروه سیاسی:
پیوند ناگسستنی روحانیت و علما با مردم در طول پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حتی قبل از آن برگ مهمی از تاریخ ایران اسلامی است و دغدغه‌ها و مطالبات مردم همیشه اولویت برنامه‌های روحانیت بوده است؛ توجه مراجع و روحانیت به‌نظرات و مطالبات مردم و توجه مردم به‌نظر روحانیت به‌خصوص دو تشکل مرجع روحانی در این دور از انتخابات نیز از این قاعده کلی مستثنا نیست؛ مثل همیشه مراجعه نخبگان، علما و روحانیت به‌نظرات مردم چاشنی اصلی تصمیم‌گیری نهایی جامعتین در حمایت از نامزد اصولگرایان خواهد بود.

اعضای جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اینکه نظر جامعتین را برگرفته از نظر مردم می‌دانند می‌گویند در حمایت از نامزد نهایی توجه به جایگاه و میزان مقبولیت نامزدها نزد افکار عمومی، ضرورت دارد.

نظر سنجی ها ملاک است

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با همشهری با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم تأکید کرد: جامعتین قطعا به‌دنبال اصلحی است که از نظر مردم نیز آرای بسیاری داشته باشد. نظر مردم برای علما و روحانیت بسیار مهم است و در این دوره نیز همه علما خواهان این مسئله می باشند که مردم با حضور پرشور خود نقشه‌های دشمنان را نقش برآب کنند.

همچنین آیت الله محسن غرویان، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بعضی نظرسنجی‌ها را ملاک انتخاب کاندیدای اصلح می‌دانند، اظهار داشت: مؤسسات و نهادهای مختلفی نظرسنجی‌های انتخاباتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که در نهایت باید مجموع این نظرسنجی‌ها را ملاک قرار داد ولی مهم آن است که براساس آن ملاک‌ها، نامزدها سنجیده شوند. نتایج نظرسنجی‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری نهایی تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا نظر جامعتین بر انتخاب گزینه اصلح در ائتلاف پیشرفت، تأثیر دارد یا خیر، پاسخ داد: جامعه روحانیت و جامعه مدرسین قم، کمیته مشترکی را تشکیل دادند که در این کمیته مکانیسمی برای انتخابات طراحی شد. براساس این مکانیسم بنا نبوده است که اشخاص و کاندیداها به‌صورت مصداقی بررسی شوند. عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: براساس این مکانیسم، ائتلاف‌های اصولگرایی که تلاش کرده و با هم رقابت می‌کنند مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز می باشند تا جمع این ائتلاف‌ها به معرفی دو یا سه نفر کاندیدا منتهی شود.

وی ادامه داد: در این مکانیسم حمایت از همه ائتلاف‌های اصولگرا از سوی جامعه روحانیت مبارز ادامه پیدا می‌کند تا مرحله‌ای که از طریق نظرسنجی از افکار عمومی کسی که بیشترین اقبال را بین ملت داشته باشد به‌عنوان کاندیدای واحد جامعه روحانیت معرفی شود.

مورد نظر افکار عمومی

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه نظر جامعتین برگرفته از نظر مردم است گفت: نامزدی برای جامعتین اهمیت دارد که بیشتر مورد نظر افکار عمومی باشد. وی با بیان اینکه از ابتدا مکانیسم جامعتین این بود که نامزدی که در نظرسنجی‌ها بیشتر بالا آمده است مورد حمایت قرار گیرد، تأکید کرد: از آنجایی که در مورد صلاحیت اخلاقی و قابلیت‌های کاندیداهای ائتلاف‌های اصولگرایی از سوی جامعتین ایرادی وجود ندارد و احتمال تأیید صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان بسیار بالاست و به‌نظر می‌رسد همه از فیلترهای شورای نگهبان عبور می‌کنند شرطی جز مقبولیت و اقبال مردم برای حمایت جامعتین باقی نمی‌ماند.

مشروعیت و مقبولیت

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی دیگر عضو جامعه روحانیت نیز با بیان اینکه توجه به دیدگاه‌ها و نظرات مردم برای روحانیت و علما اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: از ابتدا برای جامعتین در این دور از انتخابات دو بحث مشروعیت و مقبولیت مطرح بود. درواقع جامعتین به‌دنبال این است که فردی که قرار است مورد حمایت قرار گیرد چه پارامترهایی را داشته‌باشد؛ اول باید روی پارامترها توجه شود بعد روی مقبولیت‌ها، یعنی چه‌کسی با این پارامترها بیشتر مورد قبول مردم است.

وی با اعتقاد بر اینکه بعد از ثبت‌نام و تأیید صلاحیت نامزدها نتیجه نظر سنجی‌ها از حالت تخمینی خارج و نظر واقعی مردم مشخص می‌شود، گفت: برای روحانیت حضور پرشور مردم در انتخابات اهمیت بسیار بالایی دارد و پیوند مردم و روحانیت در طول تاریخ ثابت کرده است که برای روحانیت نظر و دیدگاه مردم بسیار بالاست.

نظر مشورتی

حجت الاسلام والمسلمین محسن صالح، مدیر ارتباطات روحانیت جامعه مدرسین نیز در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اینکه جامعه مدرسین از ابتدای تولد دغدغه مطالبات قانونی و در چارچوب نظام مردم را داشت، گفت: بیانیه‌هایی که جامعه مدرسین از سال ۴۲تاکنون در دفاع از نظرات مردم در چارچوب نظام و اسلام داشته، مصداق بارز این ادعا ست. وی پرداختن به مطالبات مشروع مردم را یکی از ارکان اصلی جامعه مدرسین دانست و گفت: جامعه مدرسین در هرجایی که دغدغه مردم وجود داشته پادرمیانی کرده است، حال چه موضوع اقتصادی و معیشت مردم در میان باشد چه انتخابات و موضوعات سیاسی.

وی گفت: جامعه مدرسین همیشه به‌صورت علنی و غیرعلنی نظرات مردم را به مسئولان گوشزد کرده است. وی گفت که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نقش تحکمی نسبت به مردم ندارد و نقش مشورتی دارد و نظرات خود را به‌عنوان مشاوره به مردم می‌دهد. وی افزود: سابقه نشان می‌دهد که هرگاه جامعه مدرسین به موضوعی ورود پیدا کرده است، بنا به اعتمادی که مردم به روحانیت دارند، نظر روحانیت را پذیرفته‌اند.

صالح با تأکید بر اینکه مردم به‌عنوان پشتوانه نظام همیشه مورد نظر جامعه مدرسین بوده‌اند و جامعه مدرسین پشت سر مردم است و نقش بلندگو و سخنگوی مردم را دارد تصریح کرد: در انتخابات پیش رو هم جامعتین کارنامه نامزدها، رویکردهای اقتصادی، مقبولیت‌شان در بین مردم، دغدغه‌های دینی‌شان و معیارهای دیگر را بررسی می‌کند و نظر مشورتی را به مردم می‌دهد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.