ملت و دولت ایران همواره در کنار مردم الجزایر بوده اند

‘محمود محمدی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در الجزیره به مناسبت روز آفریقا، افزود: ملت ایران همواره در راستای حفظ همبستگی با ملت الجزایر از زمان استقلال این کشور تاکنون گام برداشته است.

سفیر کشورمان با اشاره به روابط دو کشور در طول سالیان گذشته به رغم برخی فراز و نشیب ها یادآورشد: در حال حاضر با اراده سیاسی روسای جمهور و مسوولان دو کشور بسترهای قانونی برای افزایش همکاری های دو کشور در چارچوب تفاهمنامه و موافقتنامه های دو جانبه فراهم شده است.

وی، تبادل هیات های سیاسی ، پارلمانی ، فرهنگی و اقتصادی ، حضور شرکت های ایرانی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به الجزایر را رو به رشد ارزیابی کرد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه زمینه های لازم برای توسعه و همکاری بیشتر با الجزیر فراهم شده است ، گفت: روابط دوجانبه و چند جانبه ایران و الجزایر با یکدیگر به سابقه دیرینه آنها پس از استقلال این کشور باز می گردد.

سفیر کشورمان، الجزایر را یکی از کشورهای ثروتمند ، غنی و برخوردار از منابع گاز ، نفت ، فسفات با شرایط مناسب برای تولید دام ، کشاورزی و در حال توسعه و خود کفایی عنوان کرد و اظهارداشت: الجزایر که دوران سخت استعمار را پشت سر گذاشته است درحال حاضر مسیر پیشرفت و توسعه را آغاز نموده است.

محمدی همچنین با اشاره به نقش تعیین کننده کشور الجزایر در صلح، ثبات و همکاری برای توسعه و اتحاد مغرب عربی و اتحادیه آفریقا افزود: این کشور در سازمان ها و مجامع منطقه ای و بین المللی نقش فعال و تاثیر گذاری دارد.

وی تصریح کرد که ایران نیز به همین منظور در سطوح مختلف و در روابط دو جانبه، چند جانبه ، تبادل نظرهای خوبی با مقامات الجزایری دارد.

سفیر ایران در الجزایر در ادامه با اشاره به عضویت ایران و الجزایر در سازمان های مختلف بین المللی از جمله اوپک و سازمان همکاری های اسلامی، افزود: ایران و الجزایر بعنوان دو کشور اسلامی در خصوص مسائل مربوط به قوانین و مقررات بین المللی و مسائل حقوقی و فقهی بویژه حقوق بشر اسلامی با یکدیگر همکاری داشته و دارند.

به گفته محمدی، دو کشور در خصوص حمایت از حقوق به حق ملت مظلوم فلسطین و تحقق صلح و ثبات و امنیت بین المللی و منطقه ای مواضع مشترکی دارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه الجزایر زخم خورده یک قرن استعمار است و خانواده شهدا و مجروحین دوران استعمار این کشور همانند ایثارگران کشورمان در عرصه های اجتماعی حضور دارند، گفت: این کشور همواره قربانی توطئه های ابرقدرتهای بزرگ ، جنگ و تروریسم بوده است.

وی تاکید کرد که دو کشور با توجه به اشتراکات خود در زمینه استقلال و توسعه در حال حاضر مناسبات و همکاری خوبی با هم دارند.

سفیر کشورمان درالجزایر در ادامه با اشاره به روز آفریقا، اظهارداشت : قاره آفریقا پس از یک دوره طولانی که تحت استعمار از سوی ابرقدرت ها قرار داشت، پس از سال ها تلاش و با آگاهی رهبران برخی کشورها و همبستگی آنها با یکدیگر توانست جایگاه خود را در مجمع عمومی سازمان ملل و دیگر جوامع بین المللی بدست آورد و روند کمک های جهانی برای توسعه اقتصادی و رشد فرهنگی کشورهای آفریقایی را فراهم نمایند.

دکتر محمدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی همواره نگاهی انسانی و معنوی به قاره آفریقا داشته است، یادآورشد که به همین منظور بخش عمده ای از سیاست خارجی ایران ، همکاری متوجه روابط با کشورهای آفریقایی بوده است .

وی افزود به همین منظور با تشکیل شورای عالی آفریقا در وزارت امور خارجه به ریاست وزیر خارجه کشورمان پیوسته زمینه های همکاری و توسعه روابط ایران با کشورهای آفریقایی مد نظر بوده است.

سفیر کشورمان با بیان اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی با برخی کشورهای آفریقایی دارای مناسبات خوبی است خاطرنشان کرد: اگرچه نگاه برخی قدرتها به آفریقا بیشتر متوجه منابع این کشورها است اما ایران با احترام به ملت ها و ارتباط خوب خود با دولت ها روابط خود را با این کشورها دنبا ل می کند.

با تاسیس اتحادیه آفریقا در ۲۵ می ۱۹۶۳ (۱۳۴۲ شمسی ) رهبران ۳۰ کشور مستقل آفریقا منشوری را در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی امضا کردند و این روز به عنوان روز آفریقا نامگذاری شد.

در این روز برای وحدت و یکپارچگی این قاره در اکثر کشورهای آفریقایی و حتی سایر کشورهای مهم جهان و نیز سازمان ملل متحد مراسم جشنی برگزار می شود.

شامگاه یکشنبه نیز در محل وزارت امور خارجه الجزایر مراسمی به همین منظور با حضور سفرای کشورهای مختلف برگزار شد.

اتحادیه آفریقا هم اکنون دارای ۵۴ عضو است.

خاورم ** ۱۲۰۰**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۷۲۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.