ممانعت از ورود دانش‌آموزان محجبه به مدرسه‌ای در روسیه

novosti-12.jpg

ممانعت یکی از معلمان ارشد یک مدرسه در منطقه قفقاز روسیه از ورود پنج دانش‌آموز مسلمان محجبه، خشم والدین این دانش‌آموزان و شکایت آن‌ها به دفتر دادستان محلی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، این رسوایی هفته پیش در یکی از مدارس روستای “کارا تیوب” در منطقه استاوروپو روسیه به وقوع پیوست که طی آن مقامات مدرسه مانع از ورود دانش‌آموزان مسلمان شدند و شرط ورود آنان را برداشتن حجابشان ذکر کرد‌ند.

رالی کالیبالیف، پدر یکی از دانش‌آموزان مذکور به روزنامه ایزوستیا گفت: این مسئله در مذهب ما غیرقابل پذیرش است.

والدین این دانش‌آموزان شکایت‌نامه‌هایی را به دفتر دادستان منطقه‌ای ارسال کرده‌اند و اعلام کردند که این مدرسه حقوق اولیه آن‌ها در رابطه با تحصیل و آزادی را نقض کرده است.

دادستان منطقه‌ای مذکور نیز قول داده است تا طی ۳۰ روز این مسئله را مورد بررسی قانونی قرار دهد و اقدامات مناسبی در صورتی که اتهام مقامات ارشد این مدرسه ثابت شود، صورت دهد.

مارینا ساوچنکو، مدیر این مدرسه گفت که داشتن حجاب نقض اصول این مدرسه است چرا که این مدرسه یک مدرسه سکولار است.

وی گفت: ما اصرار نداریم که آن‌ها حتما حجاب خود را بردارند. بلکه ما پیشنهاد داده‌ایم آن‌ها در طول کلاس درس به جای مقنعه از روسری استفاده کنند.

وزارت آموزش و پرورش روسیه از مدیریت این مدرسه حمایت کرده و گفته که مدارس این اجازه را دارند که قانون خود را در رابطه به پوشش دانش‌آموزان خود اعمال کنند.

پاول آستاخوف، نماینده ویژه حقوق کودکان در روسیه گفت که واکنش این مدرسه بسیار شدید است.

وی گفت: هیچ قانونی در رابطه با ظاهر دانش‌آموزان وجود ندارد و یک دانش‌آموز محجبه در این رابطه مستثنی نیست.

یکی از روحانیون مسلمان روسیه این اقدام را محکوم کرد و گفت که هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید یک شخص چه چیزی بپوشد و چه چیزی را نپوشد. داشتن حجاب نیز یکی از بخش‌های لاینفک در برخی از باورهای دینی است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.