ممنوعیت استفاده از هندزفری در رانندگی

جام جم آنلاین: اگر تا همین چندی پیش فکر می‌کردید حالا که صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی ممنوع است، حداقل می‌توانید بدون نگرانی از جریمه شدن با خیالی آسوده هنگام رانندگی با هندزفری مکالمه کنید، بد نیست بدانید براساس طرح جدیدی که اجرای آن از چند روز پیش آغاز شده، استفاده از هندزفری نیز در حین رانندگی تخلف است و جریمه دارد.

ماجرا از این قرار است که از ابتدای هفته جاری (دوم اردیبهشت) براساس ابلاغیه صورت گرفته ماموران پلیس راهور تهران با هرگونه استفاده از تلفن همراه اعم از صحبت با هندزفری یا ارسال و خواندن پیامک در حین رانندگی به طور جدی برخورد می‌کنند و البته جریمه‌های سنگینی هم برای این تخلف درنظر گرفته شده است.

رانندگان متخلف در سرعت‌های بالای ۶۰ کیلومتر برساعت ۵۰ هزار تومان و زیر ۶۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

استدلال مسوولان پلیس راهور نیز این است که صحبت با تلفن همراه سه برابر و ارسال پیامک در حین رانندگی پنج برابر احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد زیرا در این شرایط قدرت عکس‌العمل بموقع راننده کاهش یافته و همین موضوع حوادث رانندگی جبران‌ناپذیری را رقم می‌زند.

صرف‌نظر از این‌که اجرای این طرح از آن جهت که شاید بتواند آن‌طور که مسوولان پلیس راهور انتظار دارند، تاثیر چشمگیری در کاهش تصادفات و حوادث رانندگی داشته باشد، پرسش اینجاست که این طرح از چه پشتوانه محکمی به عنوان ضمانت اجرایی برخوردار است؟

برخی ابهامات و مشکلات از جمله این‌که نوع پوشش بانوان ایجاب می‌کند هنگام رانندگی هندزفری به دلیل قرار گرفتن زیر این پوشش کاملا ناپیدا باشد، درچنین شرایطی این دسته از رانندگان متخلف چگونه قرار است شناسایی شوند؟ نکته دیگر این‌که امکان شناسایی رانندگان متخلف که از هندزفری استفاده می‌کنند و اعمال قانون آنها، در سرعت‌های بالا بویژه در بزرگراه‌ها عملا غیرممکن است.

موارد مذکور از جمله نکاتی است که به نظر می‌رسد در این میان از دید مسوولان پلیس راهور پنهان مانده است و تا زمانی که این نواقص برطرف نشود، طرح مذکور نه‌تنها از بازدارندگی و تاثیرگذاری لازم برخوردار نخواهد بود، بلکه به اجرای دیگر بندهای قانون جدید جریمه‌های رانندگی که لازم‌الاجراست، صدمه می‌زند.

آوید طالبیان – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.