بهترین روش برای درمان بیماری افتادگی پلک چیست؟

دمان بیماری افتادگی پلک مادرزادی یا اکتسابی متفاوت است و با توجه به نوع افتادگی پلک می توان از ماسک، دارو گیاهی و لیزر استفاده کرد. درمان افتادگی پلک با ورزش یکی از روشهای خانگی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

افتادگی پلک در موارد مادرزادی، ممکن است در دوره جنینی عصب مربوط به حرکت پلک تشکیل نشده و در نتیجه پلک تکان نخورد.در برخی موارد نیز عضله‌ای که حرکت را ایجاد می‌کند یا تشکیل نشده و یا ناقص است و قدرت حرکت دادن پلک را ندارد که در این صورت قدرت باز و بسته کردن چشم از بین می‌رود دلیل این مشکل مادرزادی نامشخص است.

خاتمی‌نیا تصریح کرد:‌ گاهی نیز ممکن است در اثر ضرباتی که به چشم وارد می‌شود عصب آسیب دیده یا قطع شده و فرمان باز و بسته کردن از مغز به چشم نرسد. هر یک از این حالات را می‌توان با جراحی پلک ترمیم کرد.

این چشم پزشک گفت: این عارضه در سنین پایین موجب تنبلی چشم یا عیوب انکساری می‌شود و می‌تواند در ظاهر فرد نقش زیادی داشته باشد. کودکانی که دچار این حالت هستند گوشه‌نشین شده و آن را یک عیب در خود می‌دانند.

درمان افتادگی پلک

وی ادامه داد: در صورتی که پلک آن‌قدر پایین باشد که جلوی چشم را بگیرد حتماً باید در هر سنی برای درمان افتادگی پلک جراحی شود زیرا ممکن است بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد ولی اگر مشکل خیلی شدید نباشد، بهتر است تا سن هجده سالگی صبر کرده و سپس جراحی انجام شود.

خاتمی‌نیا گفت: جراحی در سنین بالاتر بهتر پاسخ می‌دهد. زمانی که سن فرد به حدی باشد که برای جراحی نیاز به بیهوشی نباشد می‌توان عمل بهتری انجام داد.

درمان افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک با ورزش

هر روز با ورزش‌های مخصوص پلک، عضلات و پوست پلک‌ها را تقویت کنید. بر اساس گزارش مرکز تناسب اندام در لندن، ورزش ۱۰ دقیقه‌ای پلک در هر روز (یا دست‌کم چهار روز در هفته) باعث درمان موثر افتادگی پلک می‌شود.
ابروها را بالا بکشید و انگشت خود را بر روی استخوان پیشانی قرار دهید تا پلک‌ها در موقعیت مناسب قرار گیرند. سپس چشمان خود را به مدت ۶ ثانیه ببندید. هنگام قرار دادن انگشت روی پیشانی، باید کشیده شدن پلک‌ها را حس کنید. چشمان خود را باز کرده و مجدداً حرکات بالا را انجام دهید.

درمان با ماسک یا کرم

کرم‌های جوان‌کننده پوست از سوی بسیاری از متخصصان پیشنهاد شده‌اند. “لورن پیکارت”، استاد دانشگاه و محقق پژوهشکده بیولوژی پوست، استفاده از ماسک و کرم‌های حاوی پپتیدهای مس را توصیه می‌کند.
توجه داشته باشید که به دلیل حساسیت پلک‌ها، برخی از کرم‌های مخصوص دور چشم را نمی‌توان به طور مستقیم بر روی آن‌ها مالید.

درمان با لیزر

“ترماژ” یا لیزر یکی از بهترین روش‌های درمان افتادگی پلک‌ها و زیبایی پوست محسوب می‌شود. در این روش با استفاده از گرمای امواج رادیویی، کلاژن پوست تحریک به بازسازی می‌شود. این روش درمان از ماندگاری زیادی (عمدتاً بیش از دو سال) برخوردار است.

درمان با جراحی

جراحی پلاستیک موسوم به “بازسازی پلک‌ها” یا “بلفاروپلاستی” به منظور برداشتن چربی و عضله اضافی زیر پوست پلک انجام می‌شود. این جراحی معمولاً به افرادی پیشنهاد می‌شود که مشکلاتی در بینایی‌شان به وجود آمده است.

پزشکی

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. امیر:

    خانم من ۴۴سالش است اما افتادگی پلک دارد به حدی که برایش راه رفتن مشکل است افتادگی پلک بالا دوبار دیسپورت تزریق کرده اما فایده نداشته راهنمایی کنیدچکار کنم ممنونومیشم

    • ناشناس:

      Salam shoma mitavnid be yek motakhases cheshm mkraje konid ..

  2. مازیار:

    سلام آقای دکترخسته نباشیدوقت عالی بخیربنده افتاده گی پلک چشم چپ دارم رفتم دکتربهم گفتن اگه عمل کنی دو مشکل برام پیش می یاد یکی چشمم درهنگام خواب باز میمونه دومی اینکه زمانیکه به پایین نگاه کنم سقیدی چشمم زیاد معلوم میشه لطفا راهنمایی کنید بسیارسپاس گذارم

  3. ایدا:

    عالیییی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.