مهدوی: مشکل هندبال ایران عدم توجه مسوولان عالی ورزش به این رشته است

‘ابوالحسن مهدوی’ در گفت وگو با ایرنا در باره سقوط دو پله ای هندبال جوانان ایران در آسیا و ناکامی آن در صعود به مسابقات جهانی در رقابت های اواسط هفته جاری قطر گفت:‌ باید ببینیم که در این مدت چه کار کرده ایم که هندبال به اینجا رسیده است.

وی افزود:مابه صورت گسترده و حساب شده وبا یک آموزش آکادمیک و هماهنگ در سطوح نوجوانان و جوانان کار نکرده ایم که امروز انتظار داشته باشیم حرف اول را در آسیا بزنیم.

وی افزود: همیشه حدود ۲۰ بازیکن را جمع می کنیم و فشار زیادی بر آنان در طول ۵ماه می آوریم تا شاید در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مهدوی گفت:‌ زمینه مساعدی در هندبال وجود ندارد، چرا که ما نخست باید به فکر استعدادیابی گسترده باشیم و بعد به تیم های رده های پایه توجه کنیم.

این پیشکسوت هندبال افزود:‌ متاسفانه مسوولان فعلی می خواهند،درتیم های ملی بر روی مسائل پایه ای این ورزش کار کنند که در نتیجه همین رویکرد نباید انتظاری از تیم های رده های پایه در مسابقات برون مرزی داشت.

وی در واکنش به این گفته رییس فدراسیون هندبال مبنی بر اینکه حد هندبال ایران همین است، گفت:‌ ما امروز جواب برنامه و اقدامات خود در هندبال را گرفته ایم، اما در واقع هندبال ایران می توانددرصورت داشتن برنامه های درست بر بام آسیا بایستد و هندبالیست های ایران این توانایی را دارند که در قاره کهن آقایی کنند.

مهدوی گفت:‌می توانیم نمره ۲۰ را درآسیا از آن خود کنیم امابه دلیل بی برنامه گی در این جایگاه ایستاده ایم.

وی افزود:نه امروز بلکه مدت زیادی است که این بیماری در هندبال ما تداوم دارد و ما نتوانسته ایم پتانسیل واقعی خود را در آسیا به نمایش بگذاریم.

این پیشکسوت هندبال گفت:‌مسوولان فعلی توانایی اجرای برنامه های اثربخش را ندارند حال آنکه در جلسات متعدد از جمله جلسه پیشکسوتان و کمیته برنامه ریزی فدراسیون به آنها برنامه های مختلفی پیشنهاد شده است.

وی گفت:درشرایط فعلی فدراسیون هندبال نه دربعد مالی ونه در بعد تشکیلاتی و مدیریتی توانایی توسعه این رشته وجود ندارد.

مهدوی گفت:‌ریشه اصلی مشکلات در این است که گوش شنوایی برای منتقدان هندبال نه در فدراسیون و نه در وزارت ورزش وجود ندارد. چرا که ما برنامه می دهیم و پیشنهاد می کنیم که چه اقداماتی باید برای رشد این ورزش صورت گیرد، اما هیچ کاری نمی شود.

وی در ادامه افزود: توجه ورزش به رشته هایی مثل هندبال که نیاز امروز این ورزش است، وجود ندارد.

مهدوی در ادامه گفت: با تغییر در ساختار تشکیلاتی و به طور کلی تغییر برنامه های اجرایی فدراسیون و همچنین لاغر کردن فدراسیون می توان کار های زیادی در این ورزش کرد.

وی گفت:‌من و جمع کثیری از کارشناسان این رشته با برگزاری لیگی که تیم های اول و دوم آن از قبل مشخص هستند، مخالفیم .

مهدوی افزود:‌ بارها به مسوولان فدراسیون پیشنهاد داده ایم که برای بهبود این وضعیت چه اقدامی انجام دهند،‌ بنابر این ما تنها منتقد نبوده و راه کار نیز جلوی راه مسوولان فدراسیون قرار داده ایم.

این پیشکسوت هندبال گفت:درجلسات متعدد با مسوولان فدراسیون به عملکرد آنان انتقاد کرده ام اما هرگاه صحبتی از من در رسانه ها منتشر می شود با من تماس می گیرند که انتقادها را بازگو نکنم.

وی گفت: مسوولان فدراسیون شهامتی در اجرای برنامه هایی که از سوی ما ارایه شده است، ندارند.

مهدوی افزود: به مسوولان فدراسیون می گوییم که باید ازهم اکنون برنامه ریزی کنیم تا چهار سال دیگر قهرمان آسیا شویم و به المپیک برزیل برویم اما در عمل می بینیم که مسوولان کج دار و مریض برنامه های پیشین هندبال را دنبال می کنند و فکر می کنند که به تکلیف خود در این رشته عمل کرده اند.

به عقیده وی، هندبال حتی زودتر از والیبال و بسکتبال می توانست به قله آسیا برسد اما توانایی مدیریتی در آن وجود ندارد.

مهدوی گفت:‌ معتقدم ریشه این مسئله عدم توجه دستگاه ورزش به ورزش زیبای هندبال است.

وی افزود:‌ در سطوح ملی ما همواره اردوهای خوبی برگزار می کنیم و حتی در برخی مواقع مربیان خوبی را بر سر کار می آوریم اما تنها بر روی ۲۰ نفر کار می کنیم درحالی که باید بستر حضور تمامی استعدادها را در این رشته فراهم کنیم.

به گفته وی، در سراسر ایران باید آموزش های روز و آکادمیک هندبال گسترش یابد تا در تیم های ملی از بین ۲۰۰۰ نفر، ۲۰ نفر برتر انتخاب و روانه مسابقات برون مرزی شوند.

وی گفت:‌ من بارها انتقاد کرده و راه حل نیز داده ام اما متاسفانه با این مدیریت و این افراد راه کار های ارایه شده قابل اجرا نیست.

ورزشی ** ۱۳۴۶ **۱۵۹۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۴۲۴۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.