مهمترین دستاورد اجلاس غیرمتعهدها منطقه گرایی بومی و مقابله بایک جانبه گرایی خواهد بود

‘مهدی سنایی’ نماینده نهاوند در مجلس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تاکید بر اهمیت اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها که شهریورماه در تهران برگزار می شود، اظهارداشت: این جنبش پس ازسازمان ملل متحد یکی از بزرگ ترین ساختارهای سیاسی بین المللی است و بسیاری از کشورها عضو آن هستند.

وی با بیان این که در سال های اخیر تهدید های بسیاری علیه جنبش اعمال شده است،تصریح کرد: امروز با گذشت چند دهه، جنبش غیرمتعهدها به فراخور زمان دستخوش تغییرات شده است و یکی از این موارد نزدیک شدن کشورهای عضو به یکدیگر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم یادآور شد که اعضای جنبش غیرمتعهدها نسبت به گذشته از استقلال بیشتری برخودار شده اند که این اقدام منجر به اتحاد بیشتر اعضا و اتخاذ مواضع درقبال یکدیگر شده است.

***فرصت ها و تهدیدهای جنبش غیرمتعهدها

سنایی، نزدیکی روسیه و چین به اعضای جنبش غیرمتعهدها را فرصت خوبی برای این جنبش دانست.

وی، مواضع مستقل کشورهای عضو جنبش در حمایت ازحقوق هسته ای ایران را از دیگر فرصت های این جنبش ذکر کرد.

نماینده نهاوند در مجلس همچنین گفت: فشار سنگین ناشی از سیاست یک جانبه گرایی و نظم ادعایی آمریکا در قبال این جنبش تهدیدی برای کشورهای عضو است.

سنایی افزود: تلاش آمریکا برای یکسان سازی دنیا همچنان ادامه دارد که نمونه آن مدیریت در کشورهای عربی است، اکنون غرب درصدد اعمال فشار بر این کشورها است.

وی خاطرنشان کرد: فشارهایی که غرب دربرابر کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها اعمال می کند، باعث شده کشورهای عضو با محدویت هایی روبرو شوند.

***دستاوردهای بین المللی برپایی اجلاس غیرمتعهد ها در تهران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها را گامی موثر و تاثیرگذار در مسایل بین المللی دانست.

وی اظهارداشت: این اجلاس در شرایطی برگزار می شود که ایران و سوریه به عنوان محور منطقه ای در مقابل آمریکا هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هم اکنون غرب یک صف کشی عظیم شبیه دوران جنگ سرد به راه انداخته است که نمونه آن در سوریه در حال شکل گیری است.

سنایی تاکید کرد: برپایی شایسته این اجلاس می تواند تاثیرات زیادی در روند مسایل بین المللی داشته باشد.

***دستگاه دیپلماسی ایران هوشمندانه عمل کند

وی در بخش دیگری از این گفت و گو بر ضرورت هوشیاری دستگاه دیپلماسی ایران و اتخاذ سیاست هوشمندانه برای برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران تاکیدکرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که، این اجلاس در شرایط ویژه برگزار می شود، گفت: آمریکا با اعمال فشار بر کشورها سعی دارد تا اعضا در سطوح عالی شرکت نکنند.

وی ادامه داد: آمریکا اکنون درصدد است با هر یک اعضا وارد مذاکره شود تا این اجلاس را بی اهمیت جلوه دهد بنابراین دستگاه دیپلماسی ایران باید به گونه ای عمل کند که از همه ظرفیت ها در برگزاری بهتر این اجلاس استفاده کند.

***تعیین راهکار و نقشه راه در اجلاس غیر متعهدها

سنایی تاکید کرد که مهم ترین دستاورد اجلاس تهران می تواند منطقه گرایی بومی و مقابله با یک جانبه گرایی غرب و همچنین یک راهکار و نقشه راه برای حرکت آتی این جنبش باشد.

جنبش غیرمتعهدها حدود ۵۲ سال پیش در دوران جنگ سرد و در فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نمی خواستند به هیچ یک از دو قطب وابسته باشند، تشکیل شد.

نخستین اجلاس رهبران این جنبش نیز در دسامبر ۱۹۶۱ میلادی با حضور رهبران ۲۵ کشور در شهر بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق برگزار شد.

ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عضویت این جنبش در آمد.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در دهه اول شهریور ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

سیام/۹۲۵۰**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۲۹۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.