موافقت احمدی‌نژاد با “لاله”/ ملاقات نیک‌نژاد با رئیس‌جمهوری در نیویورک

جمال شورجه عضو شورای‌عالی سینما ضمن بیان این مطلب در دفاع از پروژه سینمایی “لاله” به خبرنگار مهر گفت: چند سال پیش که رئیس‌جمهوری به نیویورک سفر کرده بود، از نخبگان مقیم آمریکا دعوت کردند تا دیداری با احمدی‌نژاد در مرکز استقرار ایشان و تیم همراه‌شان داشته باشند. در آن زمان از اسدالله نیک‌نژاد هم برای حضور در این جلسه دعوت شد. در همین جلسه برای نخستین‌بار نیک‌نژاد طرح “لاله” را برای رئیس‌جمهوری خواند.

وی در ادامه افزود: این کارگردان در ادامه عنوان کرد که این فیلم قرار بود با فیلمنامه اولیه با این شرط که خانم لاله صدیق به اتفاق همسرش در آمریکا پناهنده شود ساخته شود اما نیک‌نژاد نپذیرفته و ادامه روند ساخت این پروژه را متوقف کرده است. در نتیجه این مذاکرات نیک نژاد موافقت ضمنی رئیس‌جمهوری مبنی‌ بر ساخت این فیلم را کسب کرد.

این پروژه پاسخ به شبهات علیه ایران است

شورجه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به داستان این فیلم گفت: فیلم سینمایی”لاله” نشان دهنده دختر ایرانی است که توانسته به عنوان یک قهرمان ایرانی در عرصه بین‌المللی خوش بدرخشد. به اعتقاد من سوژه این فیلم یک سوژه روز جهان‌شمول است که می‌تواند بخش عمده‌ای از تبلیغات علیه ایران مبنی‌بر عدم وجود تمدن و تجدد در زندگی شهرنشینی را خنثی کند.

وی افزود: باور افکار عمومی دنیا درباره زن ایرانی این است که او آزادی عمل و استقلال در فعالیت اجتماعی ندارد و یا حتی اجازه رانندگی ندارند. با این اصواف گمان می‌کنم پروژه سینمایی لاله می‌تواند پاسخی به تمام شبهات مطرح شده در این خصوص باشد.

ملاقات با کارگردان “لاله” به دعوت احمدی‌نژاد

این کارگردان سینما در پاسخ به این سئوال که آیا پس از صحبت‌های اولیه نیک‌نژاد با رئیس جمهوری ملاقات دیگری هم با این موضوع صورت گرفته است گفت: پس از ملاقات اولیه، احمدی‌نژاد بار دیگر ایشان را دعوت کرد که به مرکز استقرار هیات ایرانی بیاید و نیک‌نژاد هم علیرغم مشکلاتی که برای ایشان به عنوان شهروند آمریکایی پیش می‌آمد خودش را در خطر انداخت و در جلسات مختلفی که رئیس جمهوری حضور داشت، حاضر شد.

شورجه گفت: نیک‌نژاد به نوعی در این سفرها نقش مدیر هنری برنامه‌های رئیس‌جمهوری را ایفا می‌کرد و میزگردهایی که احمدی نژاد در آن حضور داشت به لحاظ دکور، نورپردازی، فیلمبرداری مدیریت کرد و در نهایت به یکی از اعضای اصلی تیم همراه احمدی‌نژاد تبدیل شد.

۵ میلیارد تومان عدد قابل توجهی نیست

عضو شورای‌عالی سینما در ادامه صحبت‌های خود به قربانی شدن این پروژه توسط مسائل سیاسی اشاره کرد و گفت: جریان ایجاد شده در چند وقت اخیر نشان‌دهنده این مطلب است که هم اسدالله نیک‌نژاد و هم پروژه سینمایی “لاله” قربانی مسائل سیاسی شده است و متاسفانه رسانه‌ها هم به این امر دامن زده‌اند. ضمن اینکه رقم ۵ میلیارد تومان برای تولید یک پروژه ملی چون فیلم سینمایی”لاله” عدد قابل توجهی نیست.

وی در پاسخ به این نکته که اختلاف بر سر حمایت ۵ میلیارد تومانی از این فیلم در بین سینماگران زیاد است و آیا در صورت تداوم این اختلاف شورای‌عالی سینما اقدامی خواهد کرد گفت: شورای‌عالی سینما رسالت بزرگتری از حل مسائل اینچنینی دارد و هیچگاه سطح جلسات خود را برای طرح مسائلی از این دست تنزل نمی‌دهد. ضمن اینکه فیلم سینمایی لاله تنها فیلمی نیست که با چنین هزینه‌ای می‌خواهد تولید شود. پیش از این فیلم سینمایی “ملک سلیمان” به کارگردانی شهریار بحرانی معادل پنج میلیارد هزینه برد.

جمال شورجه در پایان در پاسخ به این سئوال که چرا برای ساخت فیلم‌های دفاع‌مقدس چنین هزینه‌هایی نمی‌شود گفت: چنین اظهارنظری درست نیست چراکه سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی برای تولید فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس هم در گذشته برای ساخت فیلمی چون “دوئل” احمدرضا درویش شده‌است و یا در حال حاضر فیلم سینمایی شهید چمران که با عنوان “چ” در حال پیش تولید است با سرمایه‌ دولتی ساخته می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.