موجودی صندوق توسعه چقدر است؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مجموع منابع واریز شده به حساب صندوق توسعه ملی از بدو تاسیس تا پایان مرداد ماه به ۵۴٫۶ میلیارد دلار رسید.

خبراقتصادی:بر اساس تازهترین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی، مجموع منابع واریز شده به حساب صندوق (از محل فروش نفت خام و فرآورده، مانده حساب ذخیره ارزی و سود متعلقه به موجودی حساب) تا پایان مرداد ماه سال جاری معادل ۵۴٫۶ میلیارد دلار بوده است که با احتساب پرداخت‌های انجام شده از حساب صندوق بابت مصارفی نظیر پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی و کمک جبرانی دولت در پایان سال و … موجودی حساب صندوق در پایان مرداد ماه سال بالغ بر ۳۳٫۵ میلیارد دلار بوده است.

بر این اساس صندوق توسعه ملی در اجرای جزء (۳) بند«د» و تبصره (۳) جزء (۶) بند«ط»ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم تا پایان شهریور ماه امسال ۲۴ فقره قرارداد عاملیت ارزی با ۱۸ بانک دولتی و خصوصی به مبلغ ۳۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار جهت پرداخت تسهیلات ارزی به بخش غیر دولتی و موسسات و شرکت‌های وابسته به بخش عمومی منعقد کرده است.

همچنین مجموع طرح‌های مصوب جهت اعطای تسهیلات ارزی به متقاضیان از محل منابع ارزی صندوق تا پایان شهریورماه سال جاری بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۳۵۷ میلیون دلار (بیش از ۶۷ درصد قراردادهای عاملیت ارزی) بوده که در قالب ۳۶۷ طرح اختصاص یافته است. اشتغال زایی مستقیم طرح‌های مذکور بیش از ۸۲ هزار نفر اعلام شده است.

بررسی ترکیب بخشی طرح‌های ارزی مصوب نشان می‌دهد بیش از ۹۲ درصد مجموع طرح‌های مصوب با مبلغی بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۵۶۴ میلیون دلار مربوط به بخش صنعت و معدن (با احتساب نفت، گاز و پتروشیمی) است.

به گزارش ایسنا از مجموع طرح‌های ارزی مصوب، حدود هفت میلیارد دلار گشایش اعتبار شده که بر اساس اعلام بانک مرکزی حدود ۲٫۳ میلیارد دلار از تسهیلات مذکور پرداخت شده است.

همچنین دراجرای جزء ۲-۳ قانون بودجه سال مبنی بر واریز ۲ درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی (علاوه بر سهم ۲۶ درصدی صندوق) بابت بازپرداخت کمک جبرانی پایان سال ، مبلغ ۳۴۸ میلیون دلار به حساب صندوق واریز شده است.

بر این اساس صندوق توسعه ملی همچنین در اجرای بند ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ و بندهای (۱-۵) و (۲-۵) قوانین بودجه سال‌های - کل کشور در خصوص اختصاص بخشی از منابع صندوق بصورت تسهیلات ریالی به بخش‌های آب و کشاورزی، صنعت و معدن، تا پایان شهریورماه امسال ۲۱ فقره قرارداد عاملیت ریالی با ۹ بانک دولتی و خصوصی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به مبلغ ۱۰۷ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال منعقد شده است که از محل این قراردادها تاکنون بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال از درخواست‌های متقاضیان در بخش‌های صنعت و معدن و کشاورزی مصوب شده است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.