موسسات مالی و اعتباری تا ۳ ماه آینده تعیین تکلیف می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم درویشی عصر شنبه در گفتگو با خبرنگاران در مشهد، گفت: هم اکنون تکلیف بانک قوامین با صدور مجوز آن روشن شد، صدور مجوز مؤسسه کوثر تمام و پذیره نویسی آن آغاز شد، بانک خاورمیانه تشکیل و اشکالات بانک گردشگری نیز بزودی برطرف و شعب آن در شهرستانها تأسیس خواهد شد.

وی گفت: بخش پولشویی بانک مرکزی برای صدور مجوز مؤسسات مالی و اعتباری فعال شده تا وجوه این مؤسسات ردیابی شوند.

 

وی افزود: به مؤسسات مالی و اعتباری که سرمایه آنان برای تشکیل مؤسسه از هیأت امناء باشد مجوز تأسیس می دهیم اما مؤسساتی که در این بین از سپرده مردم استفاده کنند، مجوز صادر نخواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته مدیران کل تعاون استانها از جمله خراسان رضوی به صدور بی رویه مجوز تعاونی اعتبار آزاد مبادرت کردند که این کار مشکلاتی را پدید آورد، گفت: تعاونی اعتبار آزاد یعنی بانک و این مسأله از نظر بانک مرکزی محل اشکال جدی است، بنابراین بانک مرکزی در مرحله اول، ۳۰ مجوز اینگونه تعاونی ها که روی کاغذ خرید و فروش می شد را باطل کرد و ۸۵ مورد نیز در قالب ۱۴ مؤسسه مالی و اعتباری ادغام شد و هم اکنون تعداد ۱۰ مؤسسه مالی و اعتباری برای صدور مجوز مراحل پولشویی و صدور مجوز را طی می کنند.

 

دوریشی با اشاره به اینکه مؤسسات مالی و اعتباری تا صدور مجوز حق ندارند از عنوان «تحت نظارت بانک مرکزی» استفاده کنند، افزود: از سال گذشته ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری  در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و این کار با قوت ادامه دارد.

 

معاون نظارتی بانک مرکزی سرمایه لازم برای تشکیل مؤسسات مالی و اعتباری را ۱۵۰ میلیارد تومان برای هیأت مؤسس ذکر کرد و گفت: کل سرمایه تشکیل این مؤسسات ۳۰۰ میلیارد تومان است.

 

وی تعداد صندوقهای قرض الحسنه را نیز ۵ هزار صندوق در کشور ذکر کرد و گفت: این صندوقها باید سپرده قرض الحسنه را جذب و در قالب قرض الحسنه به مردم اعطا کنند.

 

وی  با اشاره به اینکه برخی مؤسسات و صندوقها از اسماء ائمه استفاده می کنند و این کار با توجه به ماهیت این نهادها در خور شأن ائمه معصومین(ع) نیست، گفت: بانک مرکزی طرحی در دست دارد تا آن را به مجلس ارایه کند تا اسامی این مؤسسات نظام مند شود.

 

وی با اعلام ابطال بانک آریا گفت: سرمایه لازم برای تأسیس بانک ۴۰۰ میلیارد تومان است.

 

وی به مردم هشدار داد: هر بانک یا مؤسسه ای بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار سود پرداخت کرد مردم نگران باشند زیرا این نهادهای مالی با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

 

وی یادآور شد: بانکها بخشنامه بانک مرکزی را برای پرداخت وامهای زیر ۱۰ میلیون تومان با یک ضامن جدی بگیرند و چناچنه رئیس شعبه ای خارج از این چارچوب عمل کرد مردم با تلفن گویای ۲۹۹۵۴۸۵۵ در تهران تماس بگیرند تا با آنان برخورد شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.