موسیقی سنتی احیاگر ادبیات کهن ایران است

همیشه کلام موسیقی سنتی با تاثیر بر احساسات و عاطفه‌ی انسان تغییر خودش را ایجاد می‌کند این نوع موسیقی با ادبیات ایران عجین است.

علی زند وکیلی، خواننده و کارشناس موسیقی سنتی در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت: از دوران خردسالی تنبک را بصورت خود آموزکار کرده‌ام ساز اول من پیانو بود و با سنتور از هنرستان موسیقی تهران فارغ التحصیل شدم و بعنوان کارشناس ساز ایرانی سنتور نیز فعالیت می‌کنم.

وی ادامه داد: من در کنار استاد شامحمدی و مهر علی ردیف‌های آوازی را به صورت جدی گذراندم و به صورت حرفه‌ای آواز را ادامه داده‌ام.
وی اظهار داشت: شعر مانند یک سناریو یا دیالوگ بازی یک بازیگر است و مخاطب کلام بازیگر را با چشم و گوش مشاهده می‌کند، می‌بیند و همیشه کلام موسیقی سنتی بوده که با تاثیر بر احساسات و عاطفه‌ای انسان تغییر خودش را ایجاد می‌کند و این نوع موسیقی با ادبیات ایران عجین است.
زند وکیلی ادامه داد:‌اشعار خود را از بزرگانی چون مولانا، خیام، حافظ و فردوسی و شعرای معاصر فروغ فرخزاد، شاملو و اخوان ثالث انتخاب می‌کنم.
زندوکیلی افزود: آهنگ سازی که با ادبیات آشنا باشد شناخت کافی روی کلام خواهد داشت و برای هر دستگاهی نسبت به موضوع و کلام و محتوا شعر را انتخاب خواهد کرد.
وی در شیوه ی آواز خواندن یادگیری ردیف را مهم دانست و گفت:‌ وقتی حروف الفبا را به خوبی بشناسیم و از ادبیات استفاده کنیم و به خوبی صحبت خواهیم کرد و مقاله‌ خواهیم نوشت و با دانستن حروف الفبا جادویی بر روی قدرت کلام خواهیم داشت و یادگیری ردیف نیز به همان اندازه برای یک خواننده یا نوازنده مهم است.
زند ویژگی ماندگار شدن موسیقی را در سوژه‌ها و تفاوت‌ها عنوان کرد و در ادامه گفت:‌وقتی کاری اجرا شود که برای شرایط فعالی جامعه و مخاطب مناسب باشد و آن را  تحت تاثیر قرار بدهد و در واقع پیام خوبی داشته باشد از نظر عاطفی،‌احساسی ، اجتماعی ماندگار خواهد شد.
زند وکیلی اشاره کرد: در بخش آواز تقلید شاگرد از استاد تازمانی مناسب است که تقلید باشد،‌ یعنی برای رشد و به کارگیری و استفاده از تکنیک‌ها و فارغ از تخریب شخصیت فرد اصلی صورت پذیرد.
این کارشناس موسیقی تاکید کرد:‌ هنر جو یا شاگرد باید ذات هنرجویی داشته باشد و تنها به کلاس و استاد اکتفا نکند، بلکه مطالعه داشته و تحقیق کند و بیش از آنچه مستقیم آموزش می‌بیندف غیر مستقیم این کار را انجام دهد و خود فعال باشد.
وی بیان کرد: تاکنون ۲ آلبوم منتشر کرده‌ام با نام “در میان تاریکی”  با اشعار فروغ فرخزاد و با آهنگ‌سازی بابک غسالی و “تماشای صبا” که آهنگ ساز آن یزدان پناه است.
زند وکیلی از شیراز به عنوان مهد موسیقی و آواز اصیل نام برد و در مورد حفظ و اشاعه موسیقی آن منطقه فعالیت خود را اینطور عنوان کرد: همکاری با صدا وسیمای شبکه فارس و خواندن چند آهنگ محلی شیرازی از فعالیت‌های من با این مجموعه است.
وی افزود:  وقتی فرد، هنرمند باشد در هر شاخه و ژانری موفق خواهد بود و همه جا شناخته خواهد شد همچون هنرمندانی مثل محمد ذاکر حسین، سرپرست گروه خموش و نوازنده تار و نوید افخج نوازنده تنبک که فعالیت خود را در شیراز ادامه می‌دهند.
زند وکیلی در مورد مشکلات برگزاری کنسرتها بیان کرد: نباید در برگزاری کنسرتها به چیزهای بی‌ارزش توجه شود تا ذهن آهنگ ساز و خواننده مشغول نشود بلکه باید بدون استرس روی صحنه برود و برای مخاطبان کار را اجرا کند و در این راستا فقط حمایت ارشاد و دفتر موسیقی را خواستاریم .
وی اشاره کرد:‌انتشار آلبوم  در موسیقی سنتی بیشتر سلیقه‌ی یک آهنگ‌ساز است که با ذهنیت‌های که ساخته و پرداخته شده یک پروژه را به اتمام رسانده است.
زند وکیلی موسیقی پاپ را مردمی دانست و بیان کرد:‌طبق شرایط جامعه، موسیقی خوب در هر ژانری عالی است و موسیقی که موثر باشد و بتواند ذهن یک فرد عادی که شناخت به موسیقی ندارد را تحت تاثیر قرار دهد آن موسیقی خوب است.
وی در مورد فیوژن یا موسیقی تلفیقی گفت: اگر این دو به شکل خوبی در کنار هم قرار بگیرند و طراحی شوند و با برنامه‌ریزی خوب بصورت موازی در کنار هم قرار گیرند موثر خواهند بود.
لازم به ذکر است؛ زند وکیلی آلبوم “باغ من”‌را با آهنگ‌سازی برادران اعلم روانه بازار کرده و آلبوم دیگرش با همکاری گروه دن شو با آهنگ‌سازی رضا و طاها شجاع نوری وارد بازار خواهد شد و در آخر نیز درباره‌ی اجرا کنسرت در تهران و شیراز که به صورت تلفیقی و با اجرای برادرش محمد زند وکیلی همراه خواهد بود خبرداد./م


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.