موش‌های تهرانی امنیت غذایی را به خطر انداخته‌اند!/ روش اشتباه مقابله شهرداری با جانوران موذی

موش‌های تهرانی امنیت غذایی را به خطر انداخته‌اند!/ روش اشتباه مقابله شهرداری با جانوران موذی

دفع موش‌ها به شیوه ریختن سموم در آب‌های جاری سطح شهر آلودگی آب‌های زیرزمینی و مزارع سبزی‌کاری حاشیه شهر شده و امنیت غذایی مردم را به خطر می‌اندازد.

نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا از شیوه مبارزه شهرداری با حیوانات موذی انتقاد کرد گفت: یکی از دلایل افزایش نیترات‌ها در محصولات کشاورزی شیوه نادرست مبارزه شهرداری با حیوانات موذی و جوندگان است.

پیام محبی افزود: شهرداری برای مبارزه با جوندگان و کنترل جمعیت موش‌ها اقدام به ریختن سموم در جوی‌های آب می‌کند که این روش علاوه بر کشتن دیگر حیوانات نظیر پرندگان تشنه‌ای که از آب معابر سیراب می‌شوند باعث آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ورود مقادیر زیادی آفت‌کش و سموم دفع حیوانات موذی به سفره‌های آب زیرزمینی و سپس آبیاری مزارع و زمین‌های زیر کشت سبزیجات که در حاشیه شهر تهران وجود دارد آلودگی محصولات کشاورزی و تهدید سلامتی انسان‌ها را به‌دنبال دارد.

محبی ادامه داد: یکی از دلایل مهمی که باعث شده است کمتر، پرنده‌ای در تهران دیده شود همین مسموم بودن آب‌های جاری در سطح شهر است که مرگ و میر و کاهش جمعیت پرندگان این شهر را به‌دنبال داشته است.

وی با اشاره به غیرممکن بودن مهار کامل جمعیت موش‌های شهری تصریح کرد: در شهر بزرگ و پیشرفته‌ای مثل لندن هم شهرداری نتوانسته است به‌طور کامل جمعیت موش‌های شهری را کنترل کند و این انتظار نابه‌جایی که با افزایش تعداد تله‌های مسموم و آلودگی بیشتر آب‌های جاری در سطح شهر با سموم جونده‌کش، موش‌های تهرانی را به‌طور کامل مهار کند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران پیرامون روش پیشنهادی خود برای کنترل جمعیت موش‌ها یادآور شد: بهترین راهکار بهبود بهداشت محیط شهری است که مانع از گسترش جمعیت موش‌ها شود.

محبی تأکید کرد: در جوی‌ها، پل‌ها و معابر شهر تهران چاله‌های آلوده فراوانی وجود دارد که بهترین مکان برای لانه‌گزینی و رشد سریع جمعیت موش‌ها است. شهرداری در اولین اقدام باید اقدام به بازسازی این معابر و پر کردن چاله‌ها بپردازد تا امکان لانه‌گزینی برای موش‌ها را از بین ببرد.

وی اظهار داشت: حفظ بهداشت محیط و دفع به موقع و درست زباله‌ها و فرهنگ‌سازی برای شهروندان به‌منظور ارتقاء سطح بهداشت شهری بهترین و بی‌خطرترین روش برای مهار موش‌ها است. ضمن اینکه انقراض سایر گونه‌ها و آلودگی محصولات خوراکی را نیز به‌دنبال نداشته و ارتقاء بهداشتی و تندرستی شهروندان را نیز تأمین خواهد کرد./

 

خبرنگار: مریم شکرانی

N-910718-05

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.