موضوعات اقتصادی و سیاسی رکورددار پرونده های کمیسیون اصل ۹۰ مجلس/نمودار+ جدول

به گزارش خبرآنلاین کمیسیون اصل نود به عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی از اولین دوره شکل گیری مجلس ایجاد شد. هرچند ریشه شکل گیری این کمیسیون به اصل نودم قانون اساسی که صراحت دارد” هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد، می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن‎ها بخواهد و در مدت متناسب، نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند” باز می گردد اما این کمیسیون عملا تا مجلس ششم چندان فعال نبود و بیشتر درگیر مباحث منطقه ای و سوالات نمایندگان بود. این کمیسیون در دوره هفتم و هشتم فعال تر شد و مباحث کلان و نظارت بر سازوکارهای عملکردی سه قوه دستور کار اصلی کمیسیون شد.

 

خبرآنلاین در گزارشی به بیان اهم پرونده های بررسی شده و گزارش های ارائه شده از سوی این کمیسیون پرداخته است. (ایـــنـــجـــا) در نمودار زیر نیز توزیع فراوانی موضوعات بررسی شده در این پرونده ها و گزارش ها آورده شده است که نشان می دهد مسائل اقتصادی و سیاسی حجم بالایی از پرونده ها را به خود اختصاص داده اند.

جدول فراوانی توزیع گزارش‌ها و پرونده‌های کمیسیون اصل نود در ادوار هشت گانه نیز به قرار زیر است:

حوزه

تعداد اهم شکایات

درصد

اجتماعی

۱۶

۱۸%

اقتصادی

۳۳

۳۶%

امورداخلی

۵

۶%

بهداشت

۳

۳%

سیاسی

۲۷

۳۰%

شهرداری

۳

۳%

فرهنگی

۴

۴%

* توضیح جدول: اهم پرونده‌ها و گزارش‌های بررسی شده در کمیسیون اصل نود به ۷ بخش تقسیم‌بندی. پرونده های اجتماعی: امور مربوط به بنیاد مستضعفان،حج و زیارت، آلودگی هوا،امور دادگاه‌ها و قوه قضاییه، آموزش و پرورش و وزارت علوم و…/ پرونده های اقتصادی: امور مربوط به وزارت نفت، خودرو، بورس و سهام، بازرگانی، واردات، اتاق بازرگانی، نرخ موادغذایی، تعرفه‌ها،کشاورزی، قانون کار،راه و…/ پرونده های امورداخلی مجلس: امور مربوط به تنقیح قوانین،آیین نامه داخلی مجلس، عملکرد هیات رئیسه و …./پرونده های بهداشت: امور مربوط به دارو، امور پزشکی و خدمات درمانی و …./ پرونده های سیاسی: امور مربوط به مسائل امنیتی، دفاعی، تخلفات دولت، وزارت کشور و …/ پرونده های شهرداری: امور مربوط به مسکن و مجوز ساخت و ساز و …./ پرونده های فرهنگی: امور مربوط به صداوسیما، وزارت ارشاد، صداوسیما و ….

                      نمودار فراوانی توزیع گزارش‌ها و پرونده‌ها در کمیسیون اصل نود

       نمودار درصد فراوانی توزیع گزارش‌ها و پرونده‌ها در کمیسیون اصل نود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.