موفقیت شهیدشهریاری در تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی برای تولید دارو

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید سهراب پور در مراسم اختتامیه ششمین همایش نخبگان جوان با تاکید بر انجام تحقیقات کاربردی در کشور، افزود: دانشگاه های کشور علاوه بر آنکه باید در مرزهای دانش حرکت کنند لازم است تا تحقیقات کاربردی را در دستور کار خود قرار دهند.

قائم مقام  بنیاد ملی نخبگان با اشاره به موفقیت محققان کشور در برخی از حوزه ها اظهار داشت: ۸۰۰ هزار بیمار سرطانی در کشور وجود دارد که برای درمان آنها نیاز به رادیو دارو است. این رادیو داروها در راکتور تحقیقاتی دانشگاه تهران تولید می شود.

وی با اشاره به اتمام سوخت این راکتور، ادامه داد: برای بار اول این سوخت را خریداری کردیم ولی در بار دوم از تحویل آن به ایران ممانعت شد از این رو شهید شهریاری با استفاده از فرمول پیچیده ای اقدام به غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم کرد و به این وسیله سوخت راکتور تحقیقاتی را توانستیم تولید کنیم.

سهراب پور، با تاکید بر اینکه غنی سازی یک فناوری بومی کشور شده است، یادآور شد: با تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی رادیوداروهای مورد نیاز در کشور تامین شد.

وی با انتقاد از مخالفت برخی با پایگاه های استنادی ISI و اسکوپوس، توضیح داد: معیار پیشرفتهای علمی کشور ایندکسهای بین المللی چون ISI و اسکوپوس است و ما باید همگام با حرکتهای بین المللی در مرزهای دانش حرکت کنیم.

سهراب پور با تاکید بر توسعه فناوریهای مورد نیاز در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر پارک فناوری پردیس موفق به صادرات تجهیزات پزشکی به کشورهای اروپایی شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.