میانگین قیمت سبد نفتی اوپک افزایش یافت

۳۰ام بهمن ،

364-2.jpg

میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در دی ماه سال جاری به ۱۰۸٫۱ دلار رسید که این رقم نسبت به ماه پیشین ۱٫۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سبد نفتی اوپک در دی ماه امسال روندی نوسانی داشته و در محدوده ۱۰۵ تا ۱۰۹ دلار در نوسان بوده است؛ با این حال قیمت نفت در انتهای دوره (پایان دی ماه) نسبت به ابتدای دوره (آغاز دی ماه)، افزایشی ۲ درصدی را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، اوایل دی ماه امسال، بهای هر بشکه سبد نفتی اوپک تحت تاثیر به نتیجه نرسیدن مذاکرات بودجه در امریکا و احتمال رکود اقتصادی و کاهش تقاضای انرژی بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان کاهش یافت و از ۱۰۶٫۶ دلار در روز اول دی ماه به ۱۰۵٫۹ دلار در چهارم دی ماه رسید؛ اما قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در روزهای چهارم تا ششم دی ماه با افزایش مواجه بود.

بررسی های حاکیست برگزاری مانور دریایی ایران در تنگه هرمز، تضعیف ارزش دلار در برابر یورو و احتمال افزایش تقاضای سوخت جت ژاپن در ژانویه ۲۰۲۴ به بالاترین سطح خود در ۲ سال قبل، از مهم ترین دلایل افزایش نفت در این روزها به شما می رود. از سوی دیگر، طی روزهای هفتم تا دهم دی ماه قیمت نفت تحت تاثیر نوسانات طبیعی با تغییرات محدودی مواجه بوده است.

این گزارش که با استناد به آخرین گزارش های واصله از معاونت اقتصادی وزارت امور و اقتصادی و دارایی تهیه شده است، می افزاید: قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در روز ۱۲ دی ماه با یک درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن، به ۱۰۸٫۹ دلار رسید و تا آخرین روز دی ماه در محدوده ۱۰۸ تا ۱۰۹ دلار قرار داشته است.

بر این اساس، توافق جمهوری خواهان در دولت آمریکا برای رفع معضل بودجه ای این کشور، انتشار یافتن خبرها مثبت از وضعیت اقتصادی چین به عنوان دومین مصرف کننده نفت در جهان و کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت خام امریکا، از علل افزایش محدود قیمت نفت طی این دوره است.

علاوه بر این، تنش های سیاسی در شمال آفریقا، اعلام خبر کاهش تولید نفت عربستان و انفجار خطوط نفتی صادراتی یمن نیز اثر افزایشی بر قیمت نفت در روزهای پایانی دی‌ماه داشته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.