میزان خسارت بلایای طبیعی به اقتصادجهان چقدر بوده است؟

بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله میانمار، بنگلادش و هند در میان ۱۰ کشوری قرار دارند که اقتصادشان از بلایای طبیعی متحمل خسارات فراوانی شده است. طبق یک تحقیق صورت گرفته بسیاری از کشورهای آسیایی به دلیل بلایایی همچون زلزله، سیل، طوفان و سایر بلایای طبیعی دیگر خسارات زیادی را به خود دیده اند.
در این تحقیق که از سوی موسسه انگلیسی مپلکرافت و در میان ۱۹۷ کشور جهان صورت گرفته، آمده است که شش کشور مهم بیش از همه در معرض آسیب های طبیعی قرار دارند. در رأس این لیست کشور بنگلادش و فیلیپین قرار دارند و در رده های بعدی نام میانمار به چشم می خورد که در معرض خطر جدی قرار دارد. در این لیست تنها نام جمهوری دومینیکن از قلم افتاده است که پیشتر در مقام سوم قرار داشت. سایر کشورهایی که در رتبه های اول تا دهم قرار دارند، عبارتند از هند، ویتنام، هندوراس، لائوس، هائیتی و نیکاراگوئه.
تحقیق صورت گرفته به تأثیر بلایای طبیعی بر اقتصاد کشورها و همچنین توان آنها برای مقابله با خسارات پرداخته است. کشورهایی که زیرساخت های ضعیفی دارند و دولت در آنها ضعیف است، بلایای طبیعی غالباً خسارات بالایی به همراه آورده است.
در این گزارش به میزان خسارات وارد شده به فیلیپین از بلایایی همچون طوفان، رانش زمین، فعال شدن آتشفشان و سیل اشاره و خسارات آن بسیار زیاد ارزیابی شده است. همچنین در این گزارش به تبعات خشکسالی در هند اشاره شده که امسال در حدود ۰٫۵ از تولید ناخالص داخلی را کاهش داده است.
سایر کشورهایی که در معرض بلایای طبیعی قرار گرفته اند عبارتند از: ژاپن، آمریکا چین، تایوان و مکزیک، اما این کشور از توان بالاتری برای مقابله با صدمات برخوردار بودند.
با توجه به تأثیر و نفوذ اقتصادهای جدید در سیستم جهانی، میزان توان این کشورها برای مقابله با بلایا از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در واقع میزان استقامت و توانایی کشورها برای مقابله با تبعات سنگین بلایای طبیعی عامل تعیین کننده بوده و حتی می تواند جایگاه و بلندپروازیهای آنها در سطح اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار دهد.
طبق برآورد موسسه مونیخ، سال ۲۰۱۱ بدترین و پرهزینه ترین سال به لحاظ بلایای طبیعی بوده، به گونه ای که خسارات وارد شده از آن به کشورها در حدود ۳۸۰ میلیارد دلار برآورده است. زلزلۀ مارس ۲۰۱۱ و سونامی در حدود ۵۵ درصد از این میزان را تشکیل می دهد.

نیویورک دیلی نیوز/ ۱۵ آگوست ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.